Dette skjer i Randaberg
11. juni 2024:
Velkommen til åpen dag
Når: Tirsdag 11. juni kl. 17.00 - 19.00
Sted: Harestad, anleggsområdet som ligger ved E39 før Rennfast tunnelen. Følge skilting.
Statens vegvesen og entreprenør Implenia/Stangeland ønsker publikum velkommen til å besøke anlegget på Harestad i Randaberg kommune.
Dette er dagsonen når vi bygger E39 Rogfast på Randaberg, og arbeidet med å sprenge tunnelene mot Kvitsøy har startet. Det blir anledning å gå inn i tunnelene, se maskinene som blir brukt, og få informasjon om Rogfast. Representanter fra vegvesenet og entreprenøren er til stede for å svare på spørsmål. Vi ber om at alle respekterer og følger parkeringsvaktenes anvisninger. Vi oppfordrer flest mulig til å sykle eller bruke kollektiv transport. Det går buss fra Stavanger sentrum til anlegget hvert 15. minutt (buss nummer 8). Besøkende bes ta hensyn til at det er et anleggsområde og respekterer sperrebånd.
Det kan være lurt å ta på skotøy til grovt underlag.
Enkel servering.
29. mai 2024:
JV Implenia Norge AS / Stangeland Maskin AS får den siste store kontrakten på Rogfast
To entreprenører konkurrerte om den siste store kontrakten E02 Kvitsøy på Rogfast.
Kontrakten er en utførelsesentreprise tilsvarende de to tidligere store kontraktene, med prekvalifisering og forhandling, samt ivaretagelse av ytre miljø og klimagassutslipp. Vinneren er den med lavest konkurransesum:
- JV Implenia Norge AS/ Stangeland Maskin AS: Konkurransesum: kr 5 975 874 452
- Skanska Norge AS: Konkurransesum: kr 6 155 398 695
Entreprenørene som konkurrerte fikk fradrag i sine tilbudssummer ut fra følgende tildelingskriterier; organisering og nøkkelpersonell, gjennomføring av oppdraget og fremdrift.
NCC Norge AS valgte å trekke seg fra konkurransen etter prekvalifisering.
- De to gjenværende tilbyderne på Rogfast E02 har gjort en god jobb i utarbeidelse av tilbudene. Det er høy kvalitet på alt av det innleverte materialet, og det har vært gode og konstruktive forhandlinger. Jeg er godt fornøyd med prosessen tilknyttet anskaffelsen, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo.
- Vi ser frem til et godt samarbeide med JV Implenia Norge AS/ Stangeland Maskin AS i hele kontraktsperioden som etter planen vil vare til og med 2030. Det er ett stort, utfordrende og komplekst oppdrag som entreprenøren har gode planer og forutsetninger for å gjennomføre, sier prosjektleder for E39 Rogfast på Kvitsøy, Sveinung Brude.
Kontrakten med firma JV Implenia Norge AS / Stangeland Maskin AS er planlagt signert 11. juni 2024.
Arbeidene på Kvitsøy starter etter sommerferien og fortsetter der forrige entreprise sluttet omtrent 230 meter under havoverflaten. Kvitsøytunnelen er ferdig bygd ned til første rundkjøring med asfalt i 3500 meter lengde.
E02 kontrakten fra Kvitsøy skal etter hvert møte både E03 kontrakten som bygges av JV Implenia Norge AS/ Stangeland Maskin AS fra sør fra Randaberg kommune, og E04 kontrakten som bygges av Skanska Norge AS fra nord fra Bokn kommune.
Entreprisen er en toløpstunnel med et tverrsnitt på 10,5 meter, og skal bygges både mot sør og nord fra Kvitsøy, og omfatter blant annet det kompliserte toplanskrysset inne i fjellet med rampene mot Kvitsøy.
Entreprisen omfatter omtrent 8,8 km toløpstunnel. Det skal også bygges to vertikale ventilasjonssjakter som er cirka 230 meter dype og 8,6 meter og 9,4 meter i diameter. Disse sammen med flere ventilasjonstunneler leder brukt luft ut den ene sjakten og frisk luft inn den andre sjakten. Entreprisen omfatter også 17 tekniske bygg, 154 nødstasjoner, 38 tverrforbindelser mellom løpene, fem pumpestasjoner m.m.
Det skal også bygges omtrent 1,6 kilometer veg i dagen, gang- og sykkelveier, og en bro på cirka 20 meter. Omtrent to millioner kubikkmeter av stein fra tunnelen skal fylles i to sjøfyllinger og den største sjøfyllingen blir til næringsareal på Kvitsøy.
Kontaktinformasjon:
kontakt: Prosjektsjef Oddvar Kaarmo
mobil: 95048525
e-post: oddvar.kaarmo@vegvesen.no
Tunelinnslaget og anlegget på Kvitsøy. Foto: Øyvind Ellingsen
03. april 2024:
Onsdag 3. april ble det åpning i tunnelen på Randabergsiden. Salven ut fra det ene løpet på Harestad gikk som planlagt. I løpet av noen dager skal også det andre løpet sprenges ut i dagsonen.
Her kan du se video av når slaven gikk av:
02. april 2024:
For ett år siden trykket skytebas Eivind Lien i Skanska og daværende Bokn-ordfører Osmund Våga på knappen for første salve i Rogfast.
Siden den gang har arbeidet gått for fullt og tunneldriften har hatt god produksjon. På Bokn har nå entreprenør Skanska allerede sprengt ut over 3 kilometer i hvert av hovedløpene og har allerede startet arbeidet med etterarbeid i tunnelene. Implenia/Stangeland har kontrakten E03 sørfra, og der går også fremdriften etter planen med en lengde på litt over 2 kilometer i hvert av hovedløpene. Når påsken er over, blir det lys i tunnelen. Ordføreren i Randaberg kommune vil da trykke på knappen og det blir utslag på Harestad i Randaberg kommune.
God fremgang på Bokn
- Entreprenøren Skanska har hatt god framdrift på sprenging i tunnelen. Dette til tross for at det fremdeles har vært nødvendig med mye tung sikring på Laupland, da fjellforholdene på de seks tunellstuffene har variert. Det har også vært en del injeksjon og stedvis vann under høyt trykk. Skanska har nå sprengt ut de første fjellrommene hvor det skal plasseres pumper for å pumpe vannet ut av tunellen i både anleggsfasen og senere i driftsfasen, forteller prosjektleder på E04-kontrakten Odd Erik Haugen.
Frem til midten av mars er det i hvert hovedløp sprengt ca. 3250 meter som er 35 prosent av den totale tunnellengden Skanska skal sprenge fra Bokn. Kulverten som skal opprettholde lokalveien til Vågshaug under E39 har også blitt ferdigstilt, som planlagt og til god kvalitet, forteller prosjektleder, Odd Erik Haugen.
Utslag på Harestad etter påsken
- Mot Harestad har bergkvaliteten vært bedre enn forventet og produksjonen har derfor gått veldig bra. Det er nå sprengt ut 25 prosent av tunnelen fra Mekjarvik, det vil si ca. 2150 meter i hvert hovedløp. Denne fremgangen har resultert i at man forventer utslag ut mot Harestad rett etter påske. Også mot Kvitsøy har bergkvaliteten vært god, og fremdriften går som planlagt, sier prosjektleder på E03-kontrakten, Anne-Merete Gilje.
På Kvitsøy nærmer det seg avslutningen på E15
Etter kontrakten skal entreprenør, arbeidsfellesskapet Hæhre/Risa, avslutte sine arbeider 8. mai 2024. Videre skal det legges høyspentkabel i Kvitsøytunnelen i juni og i august. E02-kontrakten skal etter planen tildeles i mai, og det er Skanska og Implenia/Stangeland som konkurrerer om den aller største kontrakten i Rogfast. Går alt etter planen starter arbeidet etter sommerferien slik at nedetiden på anlegget mellom E15 og E02 blir minimal. E02 er den mest kompliserte kontrakten, med toplanskryss, to rundkjøringer og to ventilasjonssjakter på en diameter på 9 meter, som skal ned 250 meter ned til hovedløpene. Tunneldrivingen vil gå mot Randaberg i sør til Bokn i nord.
Skåning av torsk i gyteperioden februar-mars
1. februar i år startet fyllingen innenfor moloen på Mekjarvik, som et tiltak for å skåne gyteperioden for torsk i området etter krav fra statsforvalter. Moloen er nå blitt fylt av 220 000 kubikk med masse fra tunneldrivingen og ferdigstilles 31. mars. Man gjenopptar da fylling i sjøen fra april. Det er også restriksjoner vedrørende gyteperioden for torsk ved Føresvik i nord, steinmassene har blitt transportert til Husøy ved lekter. Denne transporten har fungert godt, men har hatt noe nedetid på grunn av været. Til sammen har nå lektertransporten passert Boknasundbrua hele 3200 ganger tur/retur, sier prosjektleder Odd Erik Haugen.
Grønne maskiner for det grønne skiftet
Statens vegvesen ønsker å være en bidragsyter til det grønne skifte og derav har entreprenørene Implenia/Stangeland og Skanska tatt i bruk flere elektriske maskiner som sprøyterigg, lastedumper og piggemaskin på Rogfast. Det foreløpig ikke godkjent å bruke batterier, og strømmen som forsyner anleggsmaskinene blir derfor hentet utenfra tunellen via kabel.
- Avslutningsvis sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo at fremdriften, overordnet, stort sett er i samsvar med opprinnelig fremdriftsplan.
Oversiktsillustrasjon, oppdatert februar 2024. Illustrasjon: Statens vegvesen
13. februar 2024:
Rogfast arbeidet går fremover. Det er nå ca. 125 m igjen i begge tunnelløp før en er ute på Harestad. Jo nærmere åpningen de kommer jo mer vil tunnelsalvene merkes med både smell og vibrasjoner. Vegvesenet har vibrasjonsmålere som registrerer rystelser fra salvene. Det er til nå ikke målt overskridelser på disse og en forventer heller ikke det fremover.
Vegvesenet forventer å være ferdige med de mest omfattende sprengningsarbeidene til påske. Etter det vil det kun være mindre salver i forbindelse med grøftesprengning og eventuelt gjenstående berg som må fjernes. Det tas forbehold om at dårlig fjellkvalitet kan føre til noe forsinkelser, men det er ingenting som tyder på det nå.
I nordover retning er overdekning stor, over 120 m, slik at støy og vibrasjoner er ganske lave. Arbeidet er nå langs foten av og nordøst for Randabergfjellet.
Vegvesenet utfører så og si kontinuerlige støymålinger på to lokasjoner i nærheten av forskjæring på Harestad. Det har vært to tilfeller med overskridelser her. Arbeider som skal pågå i tunnelmunninger i forbindelse med gjennomslag og senere vil en også måle med støymålinger. Arbeider i dagsone Harestad vil foregå mellom kl. 07.00 og kl. 19.00. Arbeider i tunnelmunning som utføres av tunnelarbeidere vil pågå døgnkontinuerlig, men disse arbeidene begrenses av støykrav på kveld og natt.
Frem mot sommeren vil det starte opp betongarbeider på portalkonstruksjoner i tunnelåpninger, men dette forventes ikke å skape særlig høy støy.
9. februar 2024:
På Harestad er det forventet gjennomslag i løpet av mars. Tidspunktet avhenger av fjellkvaliteten og omfang injeksjon. — Fjellet til nå har vært bra. Litt injeksjon i en forventet sone siste uke. Det gjenstår cirka 150 meter i begge løp før vi er ute. Vi befinner oss nå på jordet nord for Harestadveien og vest for Todnemveien, opplyser entreprenøren på Statens vegvesen sin egen Rogfast-side på Facebook.
9. februar 2024:
Statens vegvesen vil bli enda bedre i sin kommunikasjon mot naboer og andre. I samarbeid med entreprenøren Implenia/Stangeland, som har kontrakten i Randaberg, har de utarbeidet en spørreundersøkelse vi håper mange som bor i Randaberg vil svare på.
Undersøkelsen kan du fylle ut fysisk på servicetorget i Randaberg kommune. I tillegg er det hengt opp plakater med QR-kode på Bunnpris, Coop Mega i Randaberg og den er levert ut til nærmeste naboer på Harestad.
Bildet: Skjermdump om undersøkelsen, hentet fra Statens vegvesen sin Facebook-side.
Tidlegare hendingar
15. januar 2024:
No er snart moloen i Mekjarvik ferdig og klar til å fyllast med masse frå tunneldrivinga. Totalt skal det fyllast meir enn 220 000 kubikk med masse tunnelstein, som blir meir enn 20 nye mål med industriområde. Moloen på bileta er fylt frå 15 til 30 meter på det djupaste.
Bilete: Fyllinga i Mekjarvik går nesten heilt til Randaberg Industrier. Foto: Statens vegvesen.
9. november 2023:
Framdriftskart som blir oppdatert med jamne mellomrom. Entreprenøren Skanska driv frå Bokn, og Implenia/Stangeland driv frå Mekjarvik. Kontrakten frå Kvitsøy, som skal drive begge vegar, blir tildelt våren 2024. Som kartet viser er det ikkje lenge før tunnelane kjem ut i dagsona på Randaberg. (Illustrasjon: Statens vegvesen).
5. november 2023:
På Harestad arbeider entreprenøren Stangeland seg nedover der tunnelåpninga kjem. I starten av neste år vil tunnelane bli sprengt innanfrå og ut. Då blir Rogfast godt synleg i både sør og nord. (Foto: Statens vegvesen).
2. november 2023:
Kartlegger plastklips - Statens vegvesen er blitt gjort oppmerksomme på at det er funnet plastklips på en strand i Haugesund-området. Statens vegvesen skal nå kartlegge om disse kommer fra utfyllingsområdene til Rogfast.
Bildet: Det er slike plastklips som brukes i forbindelse med lading av salver i tunnel. Foto: Statens vegvesen.
Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel. Det skal sprenges ut 54 kilometer med tunnel, og det genererer cirka 9 millioner kubikk steinmasse. Den brukes til å lage totalt cirka 250 mål med nye landområder.
Utbyggingsområdene ligger på Mekjarvik, Kvitsøy, Karmsundet og Førresvik, og det er andre nye områder som er under regulering. I motsetning til tidligere tunnelarbeid blir det på Rogfast benyttet elektroniske tennere under sprengning av salver. Når ledningene kobles sammen på tunnelveggen blir disse koblet ved hjelp av koblingsklips laget av plast. Under testfylling av masser i sjø ble det funnet og samlet opp små mengder med rester av koblingsklips.
— I forbindelse med søknadsprosessen til Statsforvalter for å få godkjent utfyllingstillatelsene, gjennomførte vi en test for å se om noe av plasten som blir brukt under sprengning fløt opp til havoverflaten. Testen viste at det å bruke tunnelmassene til å etablere nye landområder ikke ville føre til store mengder med plastforurensing, som det kunne blitt med å bruke tradisjonelle pyrotekniske tennere. Det at det nå har blitt funnet koblingsklips på land ser vi alvorlig på. Og vi har nå iverksatt en kartlegging og rydding rundt alle utfyllingsområdene, for å undersøke om testen var representativ for utfyllingene som nå er i gang i stort omfang. Vi vil under kartleggingen rydde det vi finner, og etter det foreta de tiltak som er nødvendige for å samle opp plastrester og klipsene fortløpende, sier prosjektsjef Oddvar Kaarmo, som legger til at Statsforvalter er varslet.
— Vi ber alle som ferdes langs strender og viker i nærheten av utfyllingsområdene ta kontakt med Statens vegvesen på e-post rogfast@vegvesen.no om det blir funnet plastklips, sier Kaarmo.
2. oktober 2023
Det som ser ut som en molo tar form på Mekjarvik, skal bli 200 meter lang og lukke området inn til land. Årsaken er at vi tar hensyn til gytesesongen for torsk, og vil i den perioden kun fylle stein innenfor det lukkede området. Det skal fylles 220 000 kubikk med tunnelstein, eller 22 000 lastebillass (forutsatt 10 kubikk per lastebil). (Foto: Statens vegvesen).
28. august 2023
Den første Rogfast-salven på Harestad
Mandag 28. august sørga Randaberg-ordførar Jarle Bø og bergsprengar Hans Jacob Nygaard frå Stangeland Maskin for at den første salva gjekk av i dagsona på Harestad. Med dette markerte dei at arbeidet med å sprenge seg ned til opninga av Rogfast er i gang.
Etter planen blir det gjennomslag til tunnelane som kjem innanfrå i januar neste år.
Biletet: Randaberg-ordførar Jarle Bø og bergsprengar Hans Jacob Nygaard frå Stangeland Maskin sørgde for at den første salva gjekk av i dagsona på Harestad.(Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen).
Biletet: Mange knips (og delingar) av hendinga på Harestad. (Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen).
Biletet: Her smell det! Omlag 100 kilo sprengstoff gjekk av i morgontimane mandag. (Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen).
Juni 2023
Informerte om trafikksikring på Grødem skule - og sjåføren skreiv autografar så blekket spruta.
Biletet: Sjåfør Kjetil Dalgård og lastebilen frå T. Stangeland Maskin var ein populær gjest på Grødem skule torsdag 15. juni. Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen.
Det har vore snakka og skrive mykje om trafikksikring i høve bygginga av Rogfast. Statens vegvesen og T. Stangeland Maskin AS tok eit godt grep om dette på Grødem skule før sommarferien starta. Sidan Grødem skule ligg i nærområdet til utbyggingsstaden, vart det informert om korleis ein skal fare fram i nærleiken av større køyretøy og lastebilar.
Biletet: Slik fungerer blindsonene rundt eit stort køyretøy. Foto: Øyvind Ellingsen, Statens vegvesen.
— Saman med T. Stangeland Maskin informerte vi om trafikkreglar og kva alle skal vere merksame på. Blant anna so forklarte vi borna frå 1. til 4. klasse om blindsoner. Merker i asfalten var lagt ut, elevane gjekk framføre og bak bilen, og etterpå forklarte sjåføren om korleis blindsonen fungerer, kor ein kan vere og ikkje skal vere, forklarar Øyvind Ellingsen, seniorrådgjevar i Statens vegvesen.
Biletet: Statens vegvesen og Stangeland Maskin hadde med seg litt ulikt til elevane på Grødem skule. — Det kjekkaste å sjå var då borna fekk matboksar frå Stangeland Maskin. Det var so populært at sjåføren måtte skrive autografen sin på dei aller fleste matboksane, fortel Øyvind Ellingsen, som også har tatt dette fotoet.
Fredag 26. mai: Statens vegvesen starta arbeidet med å fylle tunnelmasse i sjøen i Mekjarvik. Det skjer ved hjelp av ein lekter som fyller opp det aktuelle sjøarealet til 10 meter under havnivå. I Mekjarvik skal det først byggast ein molo (demning), som deretter skal fyllast opp frå land i gytesesongen for torsk.
Foto: Splittlekteren i arbeid. (Dronefoto: Øyvind Ellingsen/Statens vegvesen).
Kart: Her ser vi "arbeidsområdet" til lekteren Mikael 1 utanfor Mekjarvik. Data henta ut fredag 26. mai. (Skjermdump frå nais.kystverket.no).
3. og 6. februar:
Informasjonen under vart sendt ut via postkassene til naboar på Harestad, inklusiv bebuarar i Skiftesvik velforening. Informasjonen vart gjeven i to omgangar, 3. og 6. februar.
30. mars:
Entreprenøren Implenia/Stangeland har starta arbeidet med å sprenge seg inn til hovedløpa i den 700 meter lange transporttunnelen i Mekjarvik i Randaberg. Fjellet er fyllitt og entreprenøren melder om særs god bergkvalitet.
9. mai:
— Entreprenøren Stangeland er snart er klar til å starte bortkøyring av matjord, skriv Statens vegvesen på si eiga Facebook-side. Det gjer at det blir ein del trafikk i Harestadbakken. Vegvesenet ber difor om at gåande, syklistar og bilistar er obs på dette og tar naudsynte omsyn.
I samband med auka trafikk i Harestadbakken - eller andre vegar med Rogfast-trafikk - har vegvesenet tilbode seg å kome ut og informere aktuelle skular i Randaberg. — Entreprenøren stiller med ein lastebil, og elevane får innføring i sjåføren sine blindsoner. Av erfaring er dette med å skape ei betre forståing mellom tungtrafikken og dei som ferdast på vegar med lastebilar, skriv Statens vegvesen.
Biletet: Snart skal matjorda på Harestad køyrast bort, som vil gje ein del trafikk i Harestadbakken.
Fant du det du lette etter?
Hva forsøkte du å finne?