• Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til meny
  • Hopp til startsiden
Kommunevåpenet. Et blått skjold med hull rundt kanten.
Meld feil Language Kontakt Min side
Meld feil
Kontakt Min side

Snarveier

Ledig boenhet, Kommune-TV, eiendomsskatt, budsjett, skolerute, tømmekalender, priser, postliste, vigsel...

Helse og velferd

Sykehjem, hjemmetjenester, øyeblikkelig hjelp, psykisk helse, rus, friskliv, NAV...

Plan, bolig og eiendom

Byggesak, kommuneplan, planer, Hålandsvatnet, kart, skatt, bostøtte, miljø, landbruk...

Barnehage, skole og familie

Barnehage, skole, familieenheten, PPT, barnevern, helsestasjon...

Folkehelse

Bysykler, frivillig, friluftsliv, allemannsretten, badevannsprøver...

Kultur, idrett og fritid

Randaberghallen, kulturskole, Tungenes fyr, Vistnestunet, bibliotek, scene, lag...

Vei, vann og renovasjon

Meld feil, E39 Rogfast, vei, vann, avløp, renovasjon, parkering, tømmekalender, parkering...

Politikk

Politiske møter, sakslister, sakspapir, valg, kommune-tv, Kontrollutvalget

Næring, arbeid og økonomi

Ledige stillinger, lærling, bevilling, landbruk, budsjett, skatt og betaling...

Kontakt oss

Randaberg kommune, Randabergveien 370. Postboks 40, 4096 Randaberg
51 41 41 00
post@randaberg.kommune.no
Du er her: Hjem / Barnehager / Vedtekter for barnehager i Randaberg
Barn på trehjulssykkel på lekeplass

Vedtekter for barnehager i Randaberg

Revidert 27.11.2024 

 

1. Virkeområde og eierforhold

Vedtektene gjelder for alle kommunale barnehager i Randaberg kommune og inneholder generelle bestemmelser om drift og annen informasjon som gjelder forholdet mellom foreldre og barnehagene. 

Barnehagene eies og drives av Randaberg kommune. Styrer er virksomhetsleder for den enkelte barnehage. Kommunestyret er politisk styringsorgan for barnehagene. 

 

2. Formål

Barnehagene skal drives i samsvar med lov om barnehager og de av departementets til enhver tid fastsatte forskrifter og retningslinjer, kommunale vedtekter og plan for den enkelte barnehage.

 

3. Barnehageopptak

Opptak gjennomføres etter lov om barnehage §§ 16, 17 og 18, og forskrift om saksbehandlingsregler ved opptak i barnehage.

Kommunalsjef for Oppvekst er opptaksmyndighet og gjør vedtak om opptak av barn i barnehage i Randaberg kommune. 

Barnehageopptak er samordnet for alle kommunale og private barnehager i kommunen. Tildeling av plass skjer etter søknad på kommunens hjemmeside.

Det gjennomføres hvert år ett hovedopptak med søknadsfrist 15. februar. Plasser tildeles da til barn som:

a)       er bosatt i Randaberg kommune ved oppstart i barnehage

b)      fyller ett år senest innen utgangen av august det året det søkes om barnehageplass. Barnet har da rett til å starte i barnehage i august. Barn som fyller ett år i september, oktober og november i det året det søkes om barnehageplass, har rett til å få plass og starte i barnehagen den måneden de fyller år.

Opptak av barn til ledige plasser skjer etter faste kriterier, jfr. pkt.4.  Plass tildeles fram til barnet begynner på skolen. Opptakskrets er Randaberg kommune.

Hovedopptak avsluttes når alle barn med rett til plass etter §16 i barnehageloven har fått plass. Ved ledig kapasitet gjennomføres det i tillegg fortløpende opptak. Ledig plass tildeles etter søkerliste.

 

4. Kriterier for tildeling av barnehageplass

Det skilles mellom ledige plasser over og under 3 år.  Det tildeles plasser til barn over 3 år først. Barnet må være fylt 9 måneder for å begynne i barnehage. Det skal kun unntaksvis tas hensyn til gruppesammensetning

Prioritet ved opptak skjer i følgende rekkefølge:

a)      Barn med nedsatt funksjonsevne og barn det er fattet vedtak av om etter barnevernsloven § 5-1 første ledd a til d, §3-1 og § 3-4 første ledd bokstav b.

b)      Barn som av særlige grunner har behov for barnehageplass, men ikke har lovfestet rett etter barnehageloven § 16.

c)      Barn som har søsken i barnehage. Dette gjelder også påfølgende barnehageår etter at søsken begynner på skolen. Vil ha prioritet etter familier som fortsatt har søsken som går i barnehagen.

d)      Bytte av barnehage.

Kommunedirektøren kan disponere barnehageplasser som personalpolitisk tiltak for stillinger som det er særlige vanskelig å rekruttere til.

Etter at barn med prioritet er tildelt plass, blir øvrige ledige plasser tildelt etter loddtrekning.

Oppholdstider

I utgangspunktet tilbyr kommunen heltidsplasser, 45 timer pr uke/ 9 timer pr. dag. Det er mulig å søke deltidsplass i Sande barnehage. Tilbud om deltidsplass gis innenfor rammen av norm for pedagogisk bemanning.

 

5. Åpningstid

Barnehageåret er fra 01. august til og med 31. juli året etter. Den enkelte barnehage, i samråd med SU, fastsetter selv ordinære åpningstider som gjelder alle virkedager med følgende unntak:

a)      Fem fastsatte planleggingsdager. Fire er felles for kommunale barnehager, skoler og SFO. Samarbeidsutvalget fastsetter den 5. planleggingsdagen.

b)      Julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag er barnehagen stengt.

c)      Feriestengt uke 28-29.

Kommunale barnehager kan samdrifte før og etter feriestengning hvis det er hensiktsmessig. Kommunalsjef Oppvekst vil informere i god tid før ferien om hvilke barnehager som holder sommeråpent. Ved samdrift vil barn og personale samles i færre barnehager.

Hver barnehage orienterer foreldrene om datoene for planleggingsdager, feriestengning og eventuell samdrift. 

 

6. Ferie

Barn i barnehagen skal ta ut minimum 4 uker ferie hvert år. Minst 3 uker skal tas ut sammenhengende i skolens sommerferie. Barn som skal begynne på skolen må avvikle ferie mens de ennå går i barnehagen. Barnehagen må ha melding innen 15. april om når barnet skal ha ferie. 

 

7. Oppsigelse

Barnehageplassen kan sies opp med 2 måneders varsel fra oppsigelse er mottatt.  Oppsigelse gjøres via kommunens nettside.

Dersom oppsigelsen gjelder fra og med 1. mars må plassen betales ut barnehageåret. Det vil si at barn som slutter etter 1. mai også må betale for mai, juni og juli. Kommunen kan gjøre unntak fra bestemmelsen dersom særlige grunner taler for det. 

 Ved flytting ut av kommunen kan barnet beholde plassen ut desember måned i høsthalvåret og fram til barnehageårets slutt (31.juli) i vårhalvåret. Kommunen kan gjøre unntak fra bestemmelsen dersom særlige grunnes taler for det.  

 Kommunen kan si opp plassen ved vesentlig mislighold av avtalen om barnehageplass. Som vesentlig mislighold regnes blant annet: 

  1. manglende betaling 
  2. ikke bosatt i kommunen innen tre måneder etter oppstart i barnehage 
  3. flytting ut av kommunen 
  4. plass tildelt basert på uriktige opplysninger i søknaden 

 

8. Leke- og oppholdsareal

Barnehagens leke- og oppholdsareal følger den veiledende norm i barnehageloven som er 4m2 per barn over 3 år innendørs. Barn under 3 år skal ha om lag 1/3 mer enn dette.

Som veiledende norm skal utearealet være om lag seks ganger så stort som oppholdsarealet inne. 

 

9. Foreldreråd og samarbeidsutvalg

For å sikre et godt samarbeid med hjemmet, skal alle barnehager ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg, jfr. §4 i lov om barnehager. Viktige saker skal legges fram for foreldrerådet og/eller samarbeidsutvalget. 

Foreldrerådet skal bestå av foreldrene til alle barna. 

I Randaberg kommunes barnehager er det fem medlemmer i barnehagens samarbeidsutvalg: To representanter fra foreldre, to fra personalet og en fra eier. Styrer er sekretær for utvalget.

Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. Virksomheter med flere barnehager kan i samarbeid med foreldrerådene finne praktisk sammensetning og organisering av samarbeidsutvalg. 

 

10. Foreldrebetaling

Foreldrebetaling følger til enhver tid gjeldende nasjonale føringer. Maksimalprisen for opphold i barnehage fastsettes av Stortinget hvert år. Barnehagebetalingen beregnes med 11 terminer pr barnehageår. Første betalingstermin er september måned, siste er betalingstermin er juli. August er betalingsfri. Det gis ikke fratrekk for ferie utover dette. 

Ved fravær må barnehageplass betales. Permisjon kan innvilges ved sammenhengende langvarig sykdom.  

Eventuelle matpenger kommer i tillegg. Sats vedtas av samarbeidsutvalget i den enkelte barnehage. Informasjon om mattilbud finnes på den enkelte barnehages nettside. 

 

11. Reduksjon i foreldrebetaling

Kommunen tilbyr reduksjon i foreldrebetalingen etter forskrift 16. desember 2005 nr. 1478 om foreldrebetaling i barnehager.

Det gis 30% søskenmoderasjon for barn nr. 2. Barnehageplass er gratis fra og med barn nr. 3 i barnehage. 

Foreldre skal ikke betale mer enn maksimalprisen for en barnehageplass, og maksimalt 6% av husstandens samlede inntekt. Dersom inntekt er lavere en fastsatt inntektsgrense kan det søkes om lavere pris på foreldrebetaling. Elektronisk søknadsskjema ligger på kommunens hjemmeside. Søknaden gjelder for et barnehageår, og det må søkes hvert år. Siste års skattemelding og skattepliktig kapital- og personinntekt, blir lagt til grunn. 

Vedtak om lavere pris på foreldrebetalingen gjelder for ett barnehageår. Endringen gjøres gjeldende fra den påfølgende måneden etter innlevert dokumentasjon. 

Dersom husholdningen i løpet av barnehageåret har en vesentlig og varig nedgang i inntekt sammenlignet med siste års skattemelding, kan foreldrebetalingen reduseres. Dokumentasjon som viser at endringen er vesentlig og varig må da legges ved søknad.

 

12. Betalingsoppfølging

Randaberg kommune sender purring og inkassovarsel når faktura ikke er betalt ved forfall. Det blir lagt til purregebyr. Dersom purringen ikke blir betalt innen den nye betalingsfristen, blir fakturaene sendt til inkassoselskap for videre oppfølging. Det vil da påløpe ekstra kostnader. 

 

13. Forsikring

Barna er forsikret mens de er på direkte vei til og fra barnehagen og den tid de oppholder seg der på de vilkår som er fastsatt i Randaberg kommunes forsikringsavtale.

 

14. Klage

Klagebehandling ivaretas av de til enhver tid gjeldende forskrifter og kommunale regler.

 

15. Endring av vedtektene

Endring i vedtektene vedtas i hovedutvalg for oppvekst og levekår (HOL).

Besøksadresse:
Randabergveien 370, 
4070 Randaberg

Postadresse:
Postboks 40, 4096 Randaberg

Logg inn

Telefon:
51 41 41 00

Kontakt oss
Meld feil

Organisasjonsnummer: 
934 945 514



Følg oss på sosiale medier:

Facebook

Tilgjengelighetserklæring

Snarveier:

Jobb hos oss
Beredskapstelefoner 
Skjema
Webkamera

Personvernerklæring