Kvalitet i barnehagene
Innhold
Pedagogisk plattform
Den pedagogiske plattformen for alle barnehagene i Randaberg: "I Randabergbarnehagene skal barna oppleve tilhørighet og fellesskap, lek og læring sammen med kompetente voksne."
Trygt og godt barnehagemiljø
Barna skal oppleve inkludering, tilhørighet og omsorg. Det er barnets egen opplevelse som skal legges til grunn når barnehagen skal ta stilling til om barnet har et trygt og godt barnehagemiljø;
- Alle barn skal ha et trygt og godt barnehagemiljø
- Alle barn skal ha venner
Foreldreansvar
Som foreldre er du barnets viktigste støtte. Du kjenner ditt eget barn best, og du kan være til stor hjelp for barnehagen. Mistenker du at barnet ditt ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, må du ta kontakt med barnehagen. Det er lavterskel for å snakke om dette med barnehagen.
Som foreldre er du rollemodell for ditt barn. Det er viktig at du hjelper barnet ditt å ta inkluderende valg. Måten andre barn og familier snakkes om hjemme kan ha betydning for barnets relasjoner i barnehagen.
Barnehagens ansvar
Det er barnehagens ansvar å ta barnehagemiljøet på alvor og lage en handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø. Det er barnehagen sitt ansvar å sikre et samarbeid med deg som foreldre. Du skal være informert og involvert i prosessen.
Barnehagen skal arbeide forebyggende for å unngå at barn opplever krenkelser. Alle barn skal få oppleve barnehagen sin som et trygt sted å være, der barna får oppleve at de tilhører i et felleskap. Det er et overordnet mål å sikre at alle barn er inkludert i barnefellesskapet ved at personalet jobber systematisk med å fremme vennskap og fellesskap.
Å arbeide forebyggende handler i særlig grad om personalets relasjonskompetanse. Hvor de ansatte er varme og tydelige omsorgspersoner, at det arbeides med tilhørighet og fellesskap, etablering av gode lekemiljø og tid til lek, vennskap, at personalet fremmer språk og kommunikasjon for å fremme barns trivsel og inkludering av foreldre. Det er viktig at de ansatte er spesielt oppmerksomme når det gjelder barn som er spesielt sårbare. Det vil si at barnehagen avdekker hvem de sårbare barna er, at de gir dem god oppfølging og at de ansatte er i forkant i de tilfellene der krenkelser kan oppstå.
Barnehagen bør informere foreldre om en handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø tidlig, og ha dette som et tema på foreldremøter. Barnehagen kan ikke gjøre jobben alene, og det er viktig at du som foreldre samarbeider med barnehagen.
Hvordan jobber barnehagene med trygt og godt barnehagemiljø i Randaberg?
I Randaberg er det utarbeidet et kvalitets- og kompetansedokument for barnehagesektoren Randabergbarnehagene kvalitet og kompetanse 2024-2032 . Dokumentet består av tre deler: En fagdel, kompetanseplan og ressursbank.
Fagdelen inneholder aktuell periodes kjernekomponenter:
- Lek
- Trygt og godt barnehagemiljø
- Inkluderende fellesskap
- Bærekraftig utvikling
Veiledningshefter
Barnehagelag for foreldrestøtte
- Veileder er til stede i barnehagene to timer per uke på fast klokkeslett, både i private og kommunale barnehager. Se oppslag i barnehagene for tidspunkt og kontaktinformasjon.
- Veiledningen som blir gitt er et lavterskeltilbud. Foreldre kan søke råd og støtte i tema som har med barnet å gjøre, blant annet om grensesetting, matsituasjon, tilvenning til barnehagen og søskensjaulsi.
- Foreldre kan ta kontakt selv via e-post eller ved å spørre pedagogisk leder på avdelingen.
- Vi tilbyr inntil tre samtaler per familie. Dersom det er behov for flere samtaler, så skal sakene tas videre i hjelpeapparatet.
- Den ekstra foreldrestøtten henger sammen med Være Sammen Randaberg-satsingen i kommunen, som betyr at barn skal møte den varme og grensesettende voksne på alle arenaer de ferdes.
Styrket barnehage
Kontaktperson: Wenche Kvalvik Vasshus
Telefon: 40 06 03 86
E-post: post@randaberg.kommune.no.
Er du bekymret for om barnet ditt har særlige behov?
- Ta kontakt med barnehagen eller helsestasjonen.
- Barnehagen eller helsestasjonen kan hjelpe deg med å sende en søknad til Randaberg Interkommunale PP-tjeneste (pedagogisk, psykologisk tjeneste). PPT undersøker hvilke behov barnet har. Hvis de konkluderer med at barnet har behov for spesialpedagogisk hjelp, skriver de en sakkyndig vurdering.
- PPT vil da innkalle deg til møte for å gjennomgå den sakkyndige vurderingen. Om du er enig i det som står der sendes den videre til Styrket barnehage. Styrket barnehage skriver da et enkeltvedtak. Det betyr at ditt barn nå har rett på spesialpedagogisk hjelp, ifølge barnehageloven, § 31.
Har du et barn med nedsatt funksjonsevne?
- Da kan du som foreldre søke om tilrettelegging for ditt barn. Dette kan du gjøre sammen med barnehagen. Søknaden sendes deretter til Styrket barnehage, som innkaller til et møte sammen med foreldre, barnehagen og eventuelt andre instanser (for eksempel helsestasjonen eller fysio- / ergoterapitjenesten).
- Du kan lese mer om dine rettigheter i barnehageloven § 37.
- Søknadskjema finner du på denne lenken.
Lover/planverk
Fant du det du lette etter?
Hva forsøkte du å finne?