PP-tjenesten for Randaberg og Kvitsøy

Pedagogisk psykologisk tjeneste.

Innhold

    Kontaktinformasjon

    Besøksadresse: Torvmyrveien 24, 4070 Randaberg
    Telefon: 45 87 73 09 (mandag-torsdag)

    Kontakt oss via sikker digital post: eDialog 

    Ansatte

    Kontakt oss gjerne per e-post. Vi sitter ofte i møter eller er ute i barnehager og skoler og har vanligvis ikke mulighet til å ta telefonen uten avtale. 

    Ansvarsområder

    PPT for Randaberg og Kvitsøy betjener barnehager, grunnskoler og voksenopplæringen i de to kommunene, samt elever som går på private skoler i andre kommuner. Vi betjener ikke videregående skoler, som har egen PPT i fylkeskommunen. 

    Hva gjør PPT?

    • Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) er en rådgivende tjeneste som skal hjelpe barnehager og skoler med å legge til rette for at barn og elever med særskilte behov skal ha et inkluderende tilbud og for at flere skal kunne delta i ordinær aktivitet/opplæring. PP-tjenesten bistår også barnehager og skoler med kompetanse- og organisasjonsutvikling, og driver med utviklingsarbeid gjennom kurs, nettverk og veiledning til ansatte i barnehage og skole. 

    • PP-tjenesten utarbeider sakkyndige vurderinger for barn og elever som kan ha behov for spesialpedagogisk hjelp i barnehagen eller individuelt tilrettelagt opplæring/individuell læreplan i skolen. Vedtaket fattes av skoleadministrasjonen.   

    • PP-tjenesten er sakkyndig instans for voksne. Les mer under «Hjelp til voksne» 

    • Randaberg PPT tilbyr også logopedtjenester etter Opplæringsloven. Det gis til en viss grad direkte tilbud og trening til barnet, men ofte blir hjelpen indirekte i form av veiledning til viktige personer rundt barnet, slik som foreldre, pedagoger, lærere og assistenter. 

    Mer informasjon om PP-tjenesten finner du her:PP-tjenesten (PPT) (udir.no) 

    Hva er en sakkyndig vurdering?
    En sakkyndig vurdering en faglig vurdering av et barns særskilte behov sett i lys av barnehageloven og opplæringsloven. Å utarbeide en sakkyndig vurdering er eomfattende arbeid som innebærer en lengre og helhetlig utredningsprosess, en systematisk og grundig analyse av barnets behov, og en vurdering av disse i lys av relevante lover og forskrifter. Konklusjonene og anbefalingene fra den sakkyndige vurderingen må være i samsvar med de kravene og rettighetene som er nedfelt i bl.a. barnehageloven og opplæringsloven.  

    Den sakkyndige vurderingen er en viktig del av grunnlaget for et enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp i barnehagen eller individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) i skolen. Spesialpedagogisk hjelp og ITO er ikke ekstra god undervisning”, men en annerledes undervisning enn den ordinære. Det er et type pedagogisk tiltak som vanligvis er metodisk og organisatorisk annerledes enn det andre barn får i skole og barnehage. 

    Før henvisning til PP-tjenesten 
    Alle skolene i Randaberg har et eget ressursteam hvor det blant annet er mulighet for å drøfte bekymring knyttet til enkeltelever anonym eller med foreldrenes samtykke. En PP-rådgiver er en del av dette ressursteamet. Barnehagene samt skolen og barnehagen på Kvitsøy har en kontaktperson de kan drøfte enkeltelever med. 

    • Før barnehagen henviser et barn til PP-tjenesten skal de vurdere og prøve ut tiltak innenfor det ordinære barnehagetilbudet, og gjøre nødvendige undersøkelser for å kunne vurdere effekten av disse tiltakene.  

             Handlingshjul spesialpedagogisk hjelp i barnehagen

    • Før skolen henviser en elev til PP-tjenesten skal de vurdere om tilpasninger innenfor det ordinære opplæringstilbudet kan gjøre at eleven får et tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Skolen skal så raskt som mulig sette inn tiltak for å hjelpe eleven og gjøre nødvendige undersøkelser for å kunne vurdere effekten av disse tiltakene.  

             Handlingshjul individuelt tilrettelagt opplæring (ITO)

    • Dersom tiltakene ikke gir ønsket resultat, skal saken drøftes med barnehagens kontaktperson eller i skolens ressursteam. Det avtales endringer eller justering av tiltak. Dersom ikke bedring, drøftes henvisning til PPT. 

    • For å henvise til PP-tjenesten må foresatte samtykke til henvisningen.  

    Henvisning barn

    Alle saker som skal henvises til PPT, skal ha vært vurdert i et drøftingsmøte. Dersom et barn eller en elev skal henvises til PPT, er det vanligvis barnehagen/skolen som gjør dette. Foresatte må uttale seg og samtykke til henvisningen.  

    Vi reserverer oss retten til å sende ufullstendige henvisninger i retur. 

    Hjelp til voksne

    PP-tjenesten er sakkyndig instans for voksne som søker om individuelt tilrettelagt opplæring (ITO) 

    Det gjelder ikke alle voksne, men voksne med rett til forberedende opplæring for voksne (tidligere «voksenopplæring») som: 

    • Ikke har tilfredsstillende utbytte av ordinær grunnskoleopplæring for voksne 

    • Har særlige behov for opplæring for å utvikle eller vedlikeholde grunnleggende ferdigheter 

    Når man får opplæring i grunnleggende ferdigheter gis det igjennom fag. Det stilles krav om at det er opplæring og ikke aktivisering eller behandling. 

    PPT vurderer behovet for ITO etter henvisning. Henvisning skjer vanligvis i samarbeid med voksenopplæringen.  

    Alle kriteriene for å motta ITO krever at PP-tjenesten gjør en sakkyndig vurdering, og at kommunen fatter et enkeltvedtak.  

    Voksne som ønsker utredning av lese- og skrivevansker, matematikkvansker eller har behov for annet bistand, men ikke trenger grunnskoleopplæring/grunnleggende ferdigheter, vil ikke få utredning av kommunal PPT. Disse kan ta kontakt med andre instanser som gir tjenester til voksne: 

    • Voksne studenter kan kontakte studiestedet for å undersøke om de kan tilby utredning. 

    • NAV tilbyr i noen tilfeller utredning. Ta kontakt med NAV for å avklare om dette kan gjelde deg og hvilke vilkår som gjelder.   

    • Voksne kan kontakte fagpersoner med privatpraksis for å få utredning og hjelp.

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?