Snøbrøyting i Randaberg (illustrasjonsbilde).

Snøberedskap på høygir i Randaberg

Av: Kommunikasjon
Publisert: 19.01.2024
Alle tilgjengelige mannskaper i Randaberg er i beredskap for å rydde snø, og fjerne is fra veier og sluker. Fredag hadde renovatørene trøbbel med å komme fram alle steder.

— Vi er ute med full styrke 24 timer i døgnet for å rydde snø og is. I tillegg har vi flere innleide traktorer som er med og rydder, opplyste Idar Kolnes Goa, avdelingsleder Teknisk drift, fredag 19. januar.

Til helgen er det meldt regn - sjekk derfor sluker og rister.

— Har du veisluk i gaten, som er dekket med snø, spa den fram. Da unngår vi at overvannet flyter i gatene, og at vannet i verste fall kommer inn i boliger. Smelteprosessen går også kjappere om vi klarer å lede vekk vannet kjappest mulig, fortalte Idar Kolnes Goa.

Og vær obs på hvor du parkerer.

— Tenk deg om hvor du parkerer. Det er gjerne ikke så lurt å parkere langs veien. Det viktigste nå er å slippe brøytemannskapene fram, sier avdelingslederen.

Trøbbel for renovasjonen i snøen

Renovatørene hadde problemer med å komme til alle steder fredag.

— Veier som ikke er brøytet er uframkommelige, noe som gjør at vi må kjøre forbi. Parkerte biler langs veiene gjør også at vi har trøbbel med å komme fram til alle husstander. Juletrær og dunker som ikke blir tømt fredag, blir i stedet tømt mandag, så sant vi har mannskaper til å utføre jobben, opplyser Jone Sande Mæland, driftsansvarlig for Renovasjonen i Randaberg kommune.

Her kan du lese mer om vinterberedskapen i Randaberg kommune.