Det ble foredrag, quiz, bingo, en flerkulturell kveld og mat i flere kommunale sentre for å markere verdensdagen.

Randaberg markerte verdensdagen for psykisk helse

Av: Kommunikasjon
Publisert: 11.10.2023
Foredrag, quiz, bingo, en flerkulturell kveld, og til og med pizza og kake, var noen av tilbudene ved flere kommunale enheter som ble arrangert mellom uke 39 og 41.

Årets kampanje #LagPlass av Verdensdagen for psykisk helse oppfordrer til å gjøre våre viktigste møteplasser mer inkluderende og støttende.

Refleksjon og god mat

På verdensdagen organiserte Bruket bingo og quiz med premier, samt mat og drikke for brukerne av tjenesten. Bruket er et lavterskeltilbud for alle i Randaberg kommune som opplever utfordringer med sin psykiske helse. Arrangementet var åpent for alle for å vise tilbudet til innbyggere i Randaberg.

PHR boligenheten organiserte aktiviteter for beboerne på Vestre Goa og Nyvoll bofelleskapene den 10. oktober. De samlet i stua med pizza og kake og fikk materiell fra verdensdagen for å kunne reflektere om egne tanker.

I Varen Randaberg kulturscene fant sted fire arrangementer:

• Relasjonsterapeut og komiker Dora Thoralsdottir snakket om "Hverdagstress" den 26. september. Målet var å gi foreldre konkrete verktøy som kan brukes i hverdagen.
  • Morten Frankrig fra E-sport klubben Einherjar holdte en foredrag om gaming den 28. september. Siden dataspill er en svært viktig del av hverdagen for barn og unge, var arrangementet nyttig for å lære om hvordan man kan få et bedre innblikk i barnas spillhverdag. 81% av 9 til 17-åringene spiller på forskjellige spillplattformer, ifølge Gamingreport, Medietilsynet 2022.
  • Barnevakten.no snakket om utfordringer og gleder med mediebruk den 2. oktober: fra skjermtid til foreldrerollen, aldersgrensen, sosiale medier, grooming og nettmobbing. Arrangementet ga nyttige ressurser for å lære barn og unge å ta smarte valg på nett, mobil og i spill.
  • En flerkulturell og flerspråklige aften ble organisert den 4. oktober for å snakke om psykisk helse. Kommunale tjenester, frivillige lag og organisasjoner deltok sammen med tolk fra ulike språk.
Les mer om verdensdagen for psykisk helse, Bruket og andre tjenester i Randaberg

Verdensdagen for psykisk helse er en FN-dag som blir årlig markert over hele verden den 10. oktober. Den er Norges største opplysningskampanje for psykisk helse og markeres i hele landet i perioden uke 39 til 42.

På Verdensdagens nettside er det mulig å laste ned verktøy og ressurser som  brukt til å markere årets kampanje #LagPlass.

På Randabergs nettside kan du lese mer om Bruket og bofelleskapene i Randaberg.