Økningen i smitten er som forventet

Av: Kommunikasjon
Publisert: 21.01.2022
Med omikron-varianten av viruset har Randaberg hatt en bratt stigning i smittetallene, særlig i de yngre aldersgruppene, noe vi også ser andre steder i landet.

Smitteøkningen er som forventet, sier kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

— Økningen i smitte medfører at det ikke lar seg gjøre å følge smitteutbredelsen med smittesporing som tidligere, da vi hadde andre og mer sykdomsfremmende varianter av viruset. Dette er heller ikke nødvendig i samme grad, med en mer lavgradig sykdomsfremkallende variant av covid-viruset. Barn og unge blir i liten grad syke, og det er lavere tall på sykehusinnleggelser og alvorlig syke, sier han.

Ikke alle smittede får telefon
Smittesporingsteamet i kommunen kontakter ikke lenger alle som tester positivt via telefon.

— Vi kontakter i dag kun utvalgte grupper, som eldre og personer som kan være mer utsatt. Øvrige grupper som tester positivt på hurtigtest eller PCR, får SMS med informasjon og lenke til mer informasjon om isolasjon og karantene, opplyser Siw Diane Myhre Johanson, på vegne av smittesporingsgruppen i Randaberg kommune.

Det er mye ukjent smitte i samfunnet
— Vi er i god dialog med skoler og barnehager, som selv har oversikt over smitte i sine virksomheter. Likevel vet vi at følsomheten på hurtigtestene har sine begrensninger, og ikke alltid avdekker smitte. Oversikten kan derfor bli noe ufullstendig, sier Ole Bernt Lenning.

— Det er en betydelig andel ukjent smitte i samfunnet. En viktig årsak til at vi oppfordrer til den omfattende selvtestingen og tiltakene, er å begrense den raske smittespredningen, og samtidig redusere sykefraværet og belastning på tjenester i samfunnet, sier kommuneoverlege Ole Bernt Lenning.

Les mer her
Retningslinjer og veiledninger vedrørende tiltakene ligger på våre hjemmesider, sammen med linker til Folkehelseinstituttet og nasjonale råd og retningslinjer. Randaberg kommune følger regionens og det nasjonale tiltaksnivået i denne smittesituasjonen.