Gledelige nyheter for deg med barn i barnehage

Av: Kommunikasjon
Publisert: 04.06.2024
Fra 1. juli reduseres maksprisen for en heldagsplass til 2 000 kroner per måned.

Har du flere barn i barnehage, får du ytterligere reduksjon i foreldrebetalingen. For det andre barnet er reduksjonen 30 %. For det tredje barnet og eventuelt flere, er barnehageplassen gratis.

For husholdninger med lav inntekt finnes det to gunstige moderasjonsordninger:

1. Redusert foreldrebetaling: Ingen skal betale mer enn 6 % av husholdningens samlede inntekt per barn. Hvis inntekten er under 366 600 kroner, kvalifiserer dere for redusert pris.

2. Gratis kjernetid: Alle 2-, 3-, 4- og 5-åringer, samt barn med utsatt skolestart fra husholdninger med inntekt under 642 700 kroner (fra 1. august), har rett til 20 timer gratis oppholdstid i barnehagen per uke. Ordningen gjelder uavhengig av om barnet har deltids- eller heltidsplass. Et barn med deltidsplass og rett til gratis kjernetid, har krav på 20 timer gratis oppholdstid uavhengig av plassens størrelse.

Søknadsskjema for redusert foreldrebetaling finner du her

Søknaden gjelder for ett barnehageår, og dere må søke på nytt hvert år. Dette gjelder både kommunale og private barnehager.

Klikk her for mer informasjon om barnehagene i Randaberg.