Illustrasjon Frivilligbørs 2023

Frivilligbørs bygger opp samarbeid i Randaberg

Av: Kommunikasjon
Publisert: 10.11.2023
Frivillige (eller de som vurderer å bli frivillige), bedrifter, organisasjoner og lag får mulighet til å opprette nye nettverk under Demokratifestivalen i Randaberg.

Børs uten penger møtes på Varen kulturscene den 13. november kl. 18. Målet er å skape mer og bedre samarbeid på tvers av ulike sektorer i lokalsamfunnet.

På Frivilligbørs får organisasjoner, frivillige og bedrifter mulighet til å jobbe sammen. Lokalt næringsliv, frivillighet, lag og det offentlige møtes ansikt til ansikt, og utveksler ønsker og idéer til samarbeid. Arrangementet er en del av Demokratifestivalen 2023.

Morten Kvanvik Rønne, daglig leder ved Frivilligsentralen i Randaberg og ansvarlig for arrangementet, forklarer at dette er en del av Frivillighetsplanen i kommunen.

Ulike måter å bidra på

Frivilligbørs handler ikke om penger.

— Dette er en børs uten penger.  Frivillige, organisasjoner eller bedrifter kan bidra med tid, kompetanse, utstyr og lokaler, sier Rønne.

— Kanskje en gruppe trenger et ledig rom til å møtes, eller de vil bruke en lamineringsmaskin. Ellers kan det være at helsesektoren trenger at noen besøker eldre på kommunalt senter.

Noen har noe andre trenger, eller noe å gi.

— På Frivilligbørs håper vi å finne god match mellom alle disse, sier Morten.

Slik virker Frivilligbørsen

I begynnelsen av kvelden møtes organisasjoner og bedrifter, der de sammen kan skrive hvem de er og hva de trenger.

Etterpå kommer børsmeglere, med bowlerhatter, for å hjelpe til med å finne en god match mellom de forskjellige deltakerne.

— Når noen får til en avtale, så kommer vi meglere til å slå gongen vi har fått akkurat for dette arrangementet.  Avtalene dukker deretter opp på en storskjerm i salen, og en jury vil vurdere avtalene fortløpende.

Til slutt kommer vi til å dele ut premier. For eksempel har vi tenkt å gi en premie til den morsomste avtale, sier Morten og legger til:

— Vi håper å få en god del avtaler i løpet av kvelden, og skape mer samarbeid i vårt samfunn. En avtale kan være så enkelt som å bli enige om å ta kontakt for å møtes senere og diskutere mulighetene for samarbeid.

I avtalene skal det stå hvem som er ansvarlig for å ta den første kontakten mellom samarbeidspartnerne.

Enkeltpersoner er velkomne

Du trenger ikke å være med i en organisasjon for å bli med på Frivilligbørsen. Du kan melde deg individuelt dersom du ønsker å bli frivillig.

— Det er en fantastisk mulighet til å møtes sammen med organisasjoner som trenger frivillige, og som vil ha deg med på laget. På Frivilligbørsen kan du finne ut hvor dine styrker eller interesser passer best, sier Morten.

Hvordan melder du deg på?

Organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner kan melde seg på ved å fylle ut påmeldingskjemaet her.

Du kan også ta kontakt med Frivilligsentralen på mkr@randaberg.kommune.no, eller via telefonnummer 41 69 21 49.

Les mer om Frivilligbørs og hvorfor den er viktig her.