Regionalt beredskapsråd skal drøfte kriser

Kommunene på Nord-Jæren har opprettet et felles samfunnssikkerhetsråd som skal gi bedre samarbeide mellom kommunene, politi og fylkesmann.

Deltakere i det nye beredskapsrådet er ordfører, rådmann og en kommunaldirektør (-sjef) fra hver av kommunene Sandnes, Sola, Stavanger og Randaberg, leder for Sør-Vest politidistrikt, Stavanger Universitetssykehus, Rogaland brann og redning, Heimevernet, Sivilforsvaret, Fylkesmannen, Lyse, IVAR, representant fra næringslivet og for frivillige organisasjoner. I tillegg deltar beredskapsansvarlig i hver kommune.

På Nord-Jæren ligger kommunene tett. De fleste alvorlige hendelser berører flere enn én kommune, noe som innebærer et stort behov for samordning.

- Kommunene i regionen har derfor opprettet et samfunnssikkerhetsråd som skal være et samarbeidsorgan mellom kommunale og statlige myndigheter, det private næringsliv og frivillige lag og organisasjoner, sier Jan-Kåre Ruud, beredskapsansvarlig i Randaberg kommune

Det regionale rådet har ikke noen funksjon ved håndtering av beredskapssituasjoner eller kriser.

- Rådet skal være et forum for utveksling av informasjon om samfunnssikkerhet i regionen og være rådgivende i spørsmål om samfunnssikkerhet og om helhetlige risiko- og sårbarhetsanalyser, sier Jan-Kåre Ruud.

Det nye rådet skal møtes minimum èn gang i året. På det første møtet, 13. januar, ble Solaordfører Ole Ueland valgt som leder.