- Gøy i det grønne

Ungdom i Randaberg, med god hjelp av fagpersoner, har laget forslag til nye og kule møteplasser i sentrum. Mandag ble planene for nytt uterom presentert.

Katrine Svangtun, Ungrom Randaberg kommune
    Katrine Svangtun, prosjektleder for Ungrom i Randaberg kommune.
    Ungrom - Leken disseklynge
    Disseklynge og rekker av dinglende blåser ("Jordbærbøyene"), som her fra Køge kyst i Danmark. Ungdommene, sammen med møbeldesigner Tjerand Gjerde og arkitekt Guro Løkkeland Hovda, skal utvikle dette spennende lekeapparatet videre.
     Fra presentasjonen i Randaberg kulturscene
    Ordfører Kristine Enger takker Ungrom sin arbeidsgruppe for iherdig innsats. (Foto: KATRINE SVANGTUN).

Våren 2017 ble det arrangert et idéverksted, der 30 ungdommer fra skolene i Randaberg jobbet ut ulike forslag til nytt uterom i sentrum. Ungdommene gav det navnet "Make Sentrum Great Again!".

På idéverkstedet samarbeidet ungdommene med fagpersoner, som landskapsarkitekt, møbeldesigner, lysdesigner, grafisk designer, kulturarkitekt og arkitekt. Nå har de i fellesskap laget et forslag til hvordan et lekende sentrum bør være.

Har kartlagt møtesteder
    Idéverkstedet var en del av Ungrom, et statlig støttet prosjekt som handler om nærmiljøutvikling. Hensikten med prosjektet i Randaberg var å få kunnskap om hva ungdom mener om kvaliteter i nærmiljøet.

- Ungdom har kartlagt møtesteder de bruker og hva de mener er gode og dårlige kvaliteter. Og sammen med fagfolkene, er det skapt en spennende og annerledes møteplass som gjør folk nysgjerrige. En møteplass for barnefamilier, ungdom og alle andre, sier Katrine Svangtun, prosjektleder for Ungrom-satsingen i Randaberg kommune.

Opptatt av trening og helse
    Ungdommen i Randaberg er opptatt av trening og helse, og ønsker at dette skal sette sitt preg på stedet. Ungrom skal være et sted for fysisk aktivitet, men også et sted "å henge ut" med venner.

- Sentralt på plassen har vi en stor åpen flate som inviterer til ulike former for aktivitet, blant annet basket, skating, konserter, sykling og paradis, sier Katrine Svangtun (se skisse under - klikk for å se større bilde).

Ungrom: Lekeplass skisse Randaberg sentrum
    - Flaten er en forsenking i terrenget, som er omgitt av sitteflater hvor du kan nyte sola, henge ut med venner, være publikum eller "stå på scenen". Benkene er også ramper som innbyr til løping, skating og sykling. På vinterstid kan flaten islegges og bli skøytearena.

Gøy i det grønne
    I sammenheng med Randabergs identitet som Den grønne landsbyen, er planter et viktig element. Ungdommene har plukket ut stauder og nyttevekster som de kan smake og lukte på. Plommer, epler, markjordbær og gressløk er noen eksempler. Vegetasjonen skjermer også for vind og gjør plassen til et godt sted å være.

Området mot torget ønsker ungdommene å gi til de yngste. Dette er et kupert landskap med trampoline, balanse-elementer og karusell.

- Et sted som ikke går ut på dato
    - Ungdommen har hatt fokus på kvalitet og fleksible løsninger, for å sikre at plassen skal være evig aktuell. Det åpne landskapet kan fylles med installasjoner og aktiviteter, alt etter hva ungdom er opptatt av til ulike tider, avslutter Katrine Svangtun.

NB: Denne planen blir nå sendt videre til politikerne for behandling.