Om attraktive og levende sentrum

"Hvordan skaper vi attraktive og levende sentrum" og "hvordan gjør teknologien det mulig for oss å leve et bedre liv der vi bor", er de to hovedspørsmålene under årets Landsbykonferanse, torsdag 1. oktober i Randaberghallen.

En hel landsbyuke
    Det skjer mye i Randaberg både før og etter Landsbykonferansen.

Lørdag 26. september:

Høstmarken, Landsbyløpet og Randaberglekene 60+ (seniorleker) i Randaberghallen.

Søndag 27. september:

Åpen Gård på Vistnestunet museumsgård

Onsdag 29. september:
    Landsbymesterne

Torsdag 1. ktober:
    Landsbykonferansen og konsert med Ole Paus på Tungenes fyr

Lørdag 3. oktober:
    «Randaberg, noge for seg sjøl», Randabergs historie på to timer, med Birger Lindanger

Fra 28. – 3. oktober er det i tillegg Livsgledeuka 2015 i regi av Livsglede for eldre i Randaberg med mye spennende program hver dag.

Meld deg på nå!

- Vi har alle en visjon av et godt sentrum, med en miks av boliger, butikker, næringsliv og sosiale møteplasser. Dette gjelder enten vi holder til i byen, på bygda eller i landsbyen. Visjonen utfordres imidlertid av ny teknologi som gjør verden mindre, konkurranse fra kjøpesentrene utenfor sentrum og av andre utviklingstrekk, sier kultursjef Anders Jaarvik om de to hovedspørsmålene under årets program.

På konferansen kan du møte: Ole Paus, artist og låtskriver, Louise Vogel Kielgast fra Gehl architechts (København), Alexandria Algard, sivilarkitekt, Kenneth Hansen, reklamebransjen, Nils Jacobsen, næringssjef i Sokndal kommune, Svein Sørnes, daglig leder i Landsbyforeningen i Randaberg AS, Morten Munkvik, allmennlege, Therese Sivertsen, fagsjef Smartly Velferd, Lyse Energi, Gunnar Crawford, senior forretningsutvikler, Lyse energi, og Uppstad & Waade, musikalsk humorduo. Årets konferansier er Kjell Inge Torgersen (sanger, tekstforfatter og formidler).

Program:
    Kl. 13.00: Frisk start, Raft-klinikken.
    Kl. 13.05: Åpning av konferansen. Bjørn Kahrs, ordfører.
    Kl. 13.15: Det gode liv i sentrum. "Å skape byliv i landsbyen", Louise Vogel Kielgast fra Gehl Architects, København. "Gode samfunn – glade folk! - hvordan skaper vi attraktive og levende sentrum?" Alexandria Algard, arkitekt og leder av Stavanger arkitektforening.
    Kl. 15.00: Pause.
    Kl. 15.30: Uppstad & Waade, musikalsk humorinnslag.
    Kl. 15.45: Å bygge identitet – fra ord til handling. "Sentrum som merkevare?", Kenneth Hansen, reklamemann, kunstner og forfatter. "Citta Slow – Det gode liv i Sokndal", Nils Jacobsen, næringssjef i Sokndal kommune. "Trenger vi den grønne landsbyen?" Svein Sørnes, daglig leder i Landsbyforeningen i Randaberg.
    Kl. 17.00: Kan landsbylivet bli ennå bedre ved hjelp av teknologi? "Fra null til hundre; velferdsteknologi i liv som skal leves", Therese Sivertsen, fagsjef Smartly Velferd, Lyse Energi. "Innovasjon i helse- og omsorg", Gunnar Crawford, senior forretningsutvikler, Innovasjonsavdelingen, Lyse Energi. "Fastlegen kan se deg – hvor som helst", Morten Munkvik, allmennlege.
    Kl. 18.30: En grenseløs halvtime i landsbyen, Ole Paus.
    Kl. 19.00: Slutt