Tungenes fyr - 150 år

Et variert kulturprogram er utarbeidet i forbindelse med at fyrbygget på Tungenes i år fyller 150 år.

- Vi er stolte av å ha et av regionens mest særpregede og intime kulturhus på Tungenes fyr. I år fyller selve fyrbygget 150 år, noe vi har tenkt å markere med et enda mer variert kulturprogram enn tidligere. Dette skjer gjennom det tette partnerskapet som vi har mellom Randaberg kommune og Jærmuseet når det gjelder driften av Tungenes fyr, sier Anders Jaarvik, kultursjef i Randaberg kommune og Eirik Gurandsrud, avdelingsleder Tungenes fyr/Jærmuseet.

Artist in residence
    Nytt av året er at det er innredet en «Artist in residence» i fyrvokterboligen på Tungenes. Den første som skal bo her i noen uker er den japanske kunstneren Jio Shimizu. Han skal lage en egen installasjon med lys og lyd i uthuset.

- Vi gleder oss også til på ny å kunne vise fram Sørreimesamlingen. Kurator Karin Sunderø har satt den sammen på en ny måte, med nye elementer som ikke har vært vist før. Jærmuseet åpner nyutstilling i Sjøbruksmuseet, noe som kan bli en forpost til det framtidige Maritime vitensenteret i Tungevågen, sier kultursjef Anders Jaarvik Eirik Gurandsrud.

Prikken over i`en.
    Den vellykkede serien av arrangementer, «Torsdag på Tungenes», blir videreført med spennende møter med forfattere og artister. Prikken over i’en i fyrjubileet blir likevel den store friluftskonserten med VAMP 19. august, og litt lenger ut på høsten viderefører vi nyskapningen fra i fjor – minifestivalen Nautofon.

Program juni 2012
    Søndag 17. juni, kl. 13.00: Utstillingsåpning "Fengslet, en utstilling om å sitte inne". Forfatter Bjørn Arild Ersland og fotograf Asbjørn Jensen.
    Søndag 24. juni, kl. 13.00: Utstillingsåpning "LYS, LYD, LIV – On the Edge 2012". Installasjon av Jio Shimizu (Japan).
    Søndag 24. juni, kl. 12.00: Utstillingsåpning. Nyåpning av Sjøbrukssamlingen i Tungevågen.
    Søndag 24. juni, kl. 14.00: Utstillingsåpning "Møkkalukt og fuglelåt". Nyåpning av Sørreime-samlingen.