Pensjonsordningen vurderes

Pensjonsordningen for ansatte i Randaberg kommune skal opp som sak i kommunestyret 16. februar.

Under budsjettbehandlingen i fjor gjorde kommunestyret vedtak om å innhente tilbud fra flere pensjonstilbydere: "Randaberg kommune bruker store summer på pensjonsutgifter. Vi vil derfor innhente tilbud fra flere tilbydere. Det er viktig å bemerke at pensjonsrettighetene ikke endres, og at det ikke er bindende. Resultatet vil bli forelagt kommunestyret med vurdering og anbefaling før det fattes endelig vedtak".

40 millioner kroner
    Pensjonskostnadene for Randaberg kommune utgjør cirka 40 millioner kroner årlig via to pensjonsleverandører; Statens Pensjonskasse (SPK) og Kommunal Landspensjonskasse (KLP). Lærerne og sykepleierne har lovfestet medlemsskap i SPK, en ordning som ikke kan konkurranseutsettes av kommunen, og som samlet utgjør cirka 15 millioner kroner av de totale pensjonskostnadene i kommunen.

Rådmannen har allerede etablert en administrativ pensjonsgruppe som har startet arbeidet med å vurdere eventuell konkurranseutsetting av pensjonen, men ønsker at denne gruppen blir supplert med politikere. Til det kommende kommunestyremøtet foreslår derfor rådmannen at det oppnevnes inntil tre politiske representanter i pensjonsgruppen. Rådmannen mener det er viktig at politikere fra både posisjon og opposisjon blir oppnevnt her.

Rådmannen foreslår slik framdriftsplan i 2012:

• Februar: Randaberg kommune innhenter grunnlagsopplysninger fra KLP for å sammenligne KLP med andre aktuelle tilbydere.
    • Mars: Randaberg kommune engasjerer ekstern rådgiver til å innhente opplysninger og lage sammenligning som grunnlag for det videre arbeidet.
    • Mars/april: Ekstern rådgiver, sammen med pensjonsgruppen, går gjennom rapporten og vurderer konkurranseutsetting eller ikke.
    • Mai: Sak til formannskapet/kommunestyret.
    • Juni: Dersom vedtak om konkurranseutsetting: Sak om tildelingskriterier m.v..
    • Juli/oktober: Arbeid med anbud m.m sammen med rådgiver.
    • September: Oppsigelse av avtale med KLP (innen 30.9.2012).
    • Oktober/november: Vedtak om (ny) leverandør, politisk runde.

Les hele saken her.

Oversikt over kommunestyret sine saker i møtet 16.2 får du her.

.. og via web-TV kan du både se og høre politikerne i kommunestyret (NB: Denne sendingen starter ikke før 16.2 kl. 18).