Ordførerens tale 2012

Ordfører Bjørn Kahrs (H) holdt sin første nyttårstale under nyttårsmottagelsen i Grødem kirke 1.1.2012.

- I 2011 bestemte vi at vår virksomhet som landsbykommune skal bygge på verdiene nær, åpen og aktiv. Disse begrepene skal være med å prege våre beslutninger og handlinger. Med henblikk på uroligheter rundt om i verden er det viktig at vi samles nettopp om slike verdier, sa ordfører Bjørn Kahrs til de fremmøtte i Grødem kirke 1. nyttårsdag.

MiljøfyrtårnbedriftMiljøfyrtårnbedrifter
    Kommunestyret gjorde i 2010 vedtak om å bli miljøfyrtårnkommune. De to første bedriftene som ble utnevnt som miljøfyrtårnbedrifter i Randaberg kommune - Tec Con Norge AS og Tec Con Industrier AS- ble utnevnt den 14. desember i fjor (Bildet til høyre/over: Ordfører Bjørn Kahrs overrakte diplom til miljøfyrtårnbedriftene Tec Con Norge as og Tec Con Industrier as i desember 2011).

- Med de grunnverdier som ligger i det å bli en miljøfyrtårnbedrift håper jeg at flere bedrifter vil miljøfyrtårnsertifisere seg. Dette har ikke bare en miljøgevinst. Ved å satse på miljøtiltak, forebyggende HMS og kvalitetsarbeid, har det historisk vist seg å gi bedriftsøkonomiske margingevinster, sa Bjørn Kahrs.

Imponert bergenser
    Som bergenser er ordføreren også imponert over den jærske kulturen, der jantelov har dårlige vekstvilkår.

- Gründerånd og vilje til å få ting til, og det å skape noe er karakteristisk for jærbuen. Å starte med en idè – ha troen på noe, gjerne med prøve- og feilemetoden i en garasje, i en låve, i et hønsehus, bygge stein på stein – snu profitt tilbake til verdiskapning i bedriften -, dette er det som avspeiler seg som særtrekk for Jæren og Randaberg. Her har vi små og mellomstore bedrifter som driver sin virksomhet i et rikt næringsliv – alt fra små nisjebutikker i sentrum til tre store internasjonale oljeserviceselskaper. Det er også en glede å kunne konstantere at det er få av disse virksomheter som har måtte melde oppbud i året som gikk.

Trivsel, aktivitet, miljø
    HelseministerSamhandlingsreformen trer i kraft fra 1.1.2012, og er en nasjonal reform som innebærer at kommunene får et utvidet ansvar innenfor helse- og omsorgs-sektoren. For innbyggerne betyr dette at de lettere skal få lokal og bredere helsehjelp, og kommunene vil blant annet få ansvar for utskrivningsklare pasienter fra sykehus fra første dag. (Bildet over: Helseminister Anne Grethe Strøm Erichsen besøkteVardheim under valgkampen i september 2011).

- Mange kommuner er små og er tjent med å samarbeide for å få en fullgod løsning. Randaberg kommune er allerede i god dialog med Sola, Stavanger og Kvitsøy for å sørge for en framtidig samarbeidsløsning. Det er nå et faktum at kommunene skal betale en del av regningen når innbyggerne legges inn på sykehus. Når kommunene er med på å betale for innleggelsene vil det føre til at de blir mer bevisst på viktigheten av forebyggende helsearbeid. Det vil også være viktig å tilrettelegge for rask behandling, slik at den enkelte raskt skal komme tilbake til et normalt liv, sa ordfører Bjørn Kahrs.

- Randaberg kommune vil derfor jobbe målrettet for å skape gode vilkår for det forebyggende folkehelsearbeidet i kommunen. Trivsel, aktivitet og miljø skal gjennomsyre våre planer og tilbud.

Hele talen kan du lese her.