Ordførerens hederspris 2011

Thor Kristian Østenå Larsen ble tildelt Ordførerens hederspris under nyttårsmottagelsen 1.1.2012.

Ordfører Bjørn Kahrs sin begrunnelse:

"Thor Kristian Østenå Larsen var fra han gikk på Goa skole en aktiv idrettsutøver. Startet med fotball i Randaberg IL. Deretter overtok interessen for svømming. Dette må nok ha ligget i blodet. Hans far var en av Stavangers store svømmere, og da var det vel ikke mer enn naturlig at Thor Kristian også skulle ende opp som en av Randabergs store svømmere. Han er i dag 25 år og var RIL-svømmer til han flyttet til Bergen i 2006. I perioden i RIL hadde han bronsemedalje i Nordsjøstevnet - i øvelsen butterfly - som en av sine store og mest dominerende meritter. Han nådde ikke opp på medaljeplass i norske mesterskap på individuelt basis, men lokalt var han med på å ta hjem kilo på kilo med medaljer.

I Bergen begynte han i BSC (Bergen Svømme Club) og var med på lag og fikk en bronsemedalje i NM i 2008 som beste plassering på nasjonalt plan.

Etter videregående var han ett år i Danmark der svømming både var jobb og hobby. Dette året la også grunnlaget for hans interessen for triathlon.

Thor Kristian Østenå Larsen er et godt eksempel på gleden med idrett gir glede og styrke i dagliglivet, selv om det noen ganger kan butte litt imot og tingene ikke alltid går rette veien.

NorsemanTriathlon er en utholdenhetsøvelse som går på viljestyrke, utholdenhet og fysisk styrke. Iron Man er et løp som har sine røtter fra blant annet USA. I Norge heter løpet Norseman Xtreme Triathlon (ill.foto til høyre), et løp som går fra Eidfjord i Hardanger til Gaustatoppen,  første lørdagen i august hvert år. Løpet består av 3,8 km svømming i Hardangerfjorden, deretter 180 km sykling fra Eidfjord, opp Måbudalen, via Geilo og over til Austbygdi i Telemark, der en avslutter med 42 km løping til Gaustatoppen. Hele løpet er kontinuerlig og går uten stopp.

Thor Kristian deltok første gang i 2006, og fikk da en total tid på 15 timer og 28 minutt. Med et års pause deltok han igjen i 2008, og fikk da en total tid på 14 t 24 min – en forbedring med 1 time og 4 minutter. I 2011 deltok han igjen og fikk tiden 15 t 3 min. I 2011 ble starten flyttet 2 mil lengre ut i fjorden grunnet for kaldt vann, noe som gjør løpet to mil lengre. Han deltok for øvrig i Landsbyløpet 2010 og fikk da en 3. plass.

Han har i tillegg forsøkt seg på innendørs roing, noe han fikk kjennskap til under et studieopphold i Amsterdam i 2009, der studentlaget hans vant "NM" dette året.

Det er med stor glede jeg overrekker Ordførerens hederspris til Thor Kristian Østenå Larsen".