Medarbeiderundersøkelse

Våren 2012 gjennomførte Randaberg kommune en ny medarbeiderundersøkelse. Svarene forteller at de ansatte er fornøyd med overordnet ledelse, mindre fornøyd med lønnen.

Sist gang kommunen gjennomførte en lignende undersøkelse var våren 2009.

- Svarprosenten var solide 76. Den gjennomsnittlige skåren på undersøkelsen som helhet var 4,6, av 6 oppnåelige poeng. Dette er samme skår som vi oppnådde i 2009, og identisk med gjennomsnittet for de 68 kommunene som så langt har deltatt i undersøkelsen i år, sier Tone Dahl, personal- og organisasjonssjef i Randaberg kommune.

Overordnet ledelse og lønn
    Randaberg kommune skårer 0,4 poeng bedre enn gjennomsnittet på spørsmålet om overordnet ledelse: ”I hvilken grad synes du den overordnede administrative ledelsen bidrar til å skape et positivt bilde av kommunen blant innbyggerne?” (4,4 mot 4,0), ”Tar spørsmål om etikk i kommuneorganisasjonen alvorlig” (4,1 mot 3,8), og ”Alt i alt, i hvilken grad er du fornøyd med den overordnete ledelsen i kommunen” (4,1 mot 3,8).

Kommunen skårer dårligere enn gjennomsnittet på spørsmålet om lønn: ”I hvilken grad er du fornøyd med lønnen i forhold til jobben du gjør?” (3,1 mot 3,4).

Oss selv og andre kommuner
    Medarbeiderundersøkelsen er organisert langs 11 ulike dimensjoner; blant annet om organisering av arbeidet, stolthet over egen arbeidsplass, samarbeid og trivsel med kollegene og systemer for lønns- og arbeidstidsordninger.

- Hensikten med undersøkelsen er å bevare det som er bra og forbedre det som kan forbedres. Gjennom undersøkelsen kan vi sammenligne oss med oss selv over tid, og vi kan sammenligne oss med andre kommuner, sier Tone Dahl.

Avdelingene i kommunen er nå i ferd med å utarbeide tiltaksplaner på grunnlag av undersøkelsen.

Mandag 4. juni skal saken drøftes i administrasjonsutvalget. Sakspapirene til møtet finner du her.