Kulturprisen 2011 til Ole Hetland

Kulturprisen for 2011 tildeles Ole Hetland, hageentusiast og mangeårig leder av Hageselskapet Randaberg.

Årets prisvinner får prisen for sin innsats innen foreningslivet i Randaberg. Ole Hetland omtales av forslagsstillerne som en person som alltid er positiv, og sier ja til det meste. Prisvinneren er full av idèer, og evner å sette de fleste av dem ut i livet.

Årets kulturprisvinner har lagt ned mange dugnadstimer og vist et stort engasjement i Hageselskapet, som er en frittstående ideell kultur- og miljøorganisasjon med formål å fremme hageglede og hagekultur for den enkelte og i nærmiljøet. Prisvinneren er primus motor for denne foreningen lokalt. Hageselskapet Randaberg, tidligere Randaberg Hagelag, ble stiftet høsten 1983. Hetland har vært med i styret for hageselskapet siden 1989, og har vært leder siden 1994 med unntak av en periode på tre år. Medlemstallet i hageselskapet har vokst jevnt og trutt siden han overtok ledervervet, og foreningen har nå rundt 170 medlemmer. Hageselskapet Randaberg er et av de mest veldrevne og aktive hageselskapene i Rogaland, noe prisvinneren skal ha mye av æren for. Hageselskapet Randaberg ble kåret til "Årets hagelag i Rogaland" i 2010, en heder som står fram til mars 2012, når en ny pris deles ut.

Ole Hetland var en av initiativtakerne til hagemessene som arrangeres rundt om i fylket. Den første hagemessen var på Viste i snøstorm i februar 1997. Til tross for dårlig vær ble det en stor suksess med blant andre Brita Blomquist fra NRK tilstede. Hetland startet blomsterutstillingen i Harestadmyra, som hvert år har flere hundre besøkende. Tidligere har også hageselskapet plantet en "rhododendronskog" i Harestadmyra (87 ulike rhodededron er plantet ut), med prisvinneren som ivrig pådriver.

BlomstervegDa hageselskapet hadde jubileum i 2003 fikk de eget bed ved Harestad skole (bildet til høyre). Dette blir beplantet og stelt hvert år, og bak står ildsjelen som får årets kulturpris. Hetland har også satt i gang barnemøte, hvor barn kan komme og lage gratis blomsterdekorasjoner som de får med seg hjem. Over 100 små og store var på barnas hagelagsmøte i november 2011.

At prisvinneren er et ja-menneske har også Randaberg kommune fått erfare. Da Ole Hetland ble spurt om hageselskapet kunne påta seg å være med å beplante parken utenfor Vardheim, var svaret JA. Deler av parken blir fortsatt stelt av hageselskapet. Ole Hetland svarte også positivt på kommunens invitasjon til å delta på Randaberg kommune sitt innslag i paraden som markerte åpningen av Stavanger-regionen som Europeisk kulturhovedstad i 2008.

Blomsterhjertet ved avkjørselen fra E-39 til Randaberg er hans idè. Mottoet "La det blomstre i 2000" endte opp med hjertet, som etter dette har smykket innkjørselen til kommunen vår. Det er ingen tvil om at årets prisvinner klarer å fremme både hageglede og dugnadsånd som kommer bygda til gode.

Årets vinner av kulturprisen er en flott ambassadør for "Den grønne landsbyen".

Les mer om Hageselskapet Randaberg på deres egne hjemmesider.

Randaberg kommunes kulturpris kan tildeles enkeltpersoner eller organisasjoner som har gjort en stor innsats innen kulturområdet i Randaberg. Prisen består av statuetten "Grepa kar" av Svein Magnus Håvarstein, et pengebeløp på kroner 5000,- og et diplom. Prisen ble delt ut under ordførerens nyttårsmottagelse i Grødem kirke 1.1.2012.