Kulturprestasjoner 2012

Under ordførerens nyttårsmottagelse 1.1.2013 blir det delt ut påskjønning og stipend til utøvere innen kultur- og idrettsområdet.

Kommunal påskjønning for kulturprestasjoner 2012
    Kommunens hederstegn kan tildeles enkeltpersoner eller lag fra Randaberg som har vunnet eller tatt medalje i Norgesmesterskap eller Nordisk Mesterskap, eller deltatt som representant for Norge i EM, VM eller OL. Påskjønning kan også gis enkeltpersoner eller lag som har oppnådd offisielle allmennkulturelle prestasjoner. Randaberg kommune hedrer følgende utøvere som har prestert på høyt nivå innen kultur og idrettsområdet i året som har gått, 2012:

RIL svømming
    Fem svømmere fra Randaberg IL svømming tok totalt 8 bronsemedaljer under ungdomsmesterskap / junior-NM i november 2012; fire medaljer på stafett og fire medaljer individuelt. Stafettlaget, som besto av Håkon Ludvigsen, Maurice Sudkamp, Halvor Borgstrøm og Håkon Tostrup, tok bronsemedalje i øvelsene 4 x 100m medley, 4 x 50 medley, 4 x 100 m fri og 4 x 50m fri. I tillegg tok Håkon Ludvigsen to individuelle bronsemedaljer; 200 m rygg og 200 m butterfly. Øystein Fjeldberg tok også bronse; 200 m medley og 200m butterfly.

Asbjørn Skogen, Stavanger Roklub
    Asbjørn Skogen har oppnådd flotte resultater i sin første sesong som senior. 2. plass i NM, tungvekt, dobbelsculler og 2. plass i Skandinavisk mesterskap, singelsculler.

Thor Geir Harestad, Randaberg Sjakklubb
    Thor Geir Harestad ble norsk mester i hurtigsjakk for seniorspillere over 60 år. Harestad har i 2012 også representert Norge (landslaget i sjakk for seniorspillere) under EM.

RIL volleyball, Veteran-NM
    Et sammensatt lag med flere tidligere Randaberg-profiler ble Norgesmestere i veteran-NM i volleyball. Arrangementet foregikk i Stavanger 8. - 9. juni 2012. Laget besto av Jørre Kjemperud, Bjørn Maaseide, Jørgen Svendsen, Espen Sørbø, Morten Jacobsen, Jan Kvalheim, Tor Ragnar Gilje, Kåre Mol og Jon Grydeland. Under nyttårsmottakelsen hedres Espen Sørbø, Jørgen Svendsen og Tor Ragnar Gilje fra RIL Volleyball.

Randaberg kommunes kulturstipend 2012
    Randaberg kommunes kulturstipend har som formål å stimulere til fortsatt innsats til alle som driver virksomhet på kulturområdet i kommunen. Kulturstipendet kan nyttes til tiltak som gir inspirasjon og impulser for videre satsing.

Asbjørn Skogen tildeles kr. 10 000 i kulturstipend for 2012.
    Asbjørn Skogen fra Randaberg er 18 år gammel, og ror for Stavanger Roklub. Skogen er en målbevisst idrettsutøver, og har de siste to årene oppnådd svært gode resultater. Som sisteårs junior i 2011 ble han blant annet Norgesmester i junior dobbelsculler og tok 2.plass i Nordisk mesterskap i dobbelsculler.

I 2012 har Skogen blitt ranket mot verdenseliten, som førsteårs senior, og bl.a. oppnådd en 2. plass i NM tungvekt dobbelsculler, 2. plass i skandinavisk mesterskap, singelsculler, og 2. plass i VM-uttaket til U23 VM.

Dette har gitt inspirasjon til videre satsing og bidratt til å heve hans forventninger til egne prestasjoner i årene som kommer. Skogen er aktuell for nye OL-lag frem mot neste OL, og jobber i samarbeid med Stavanger Roklub for å nå toppen.

Skogen vil bruke stipendet til deltakelse på samlinger og leirer for å utvikle seg videre innen roing. Stavanger Roklub har en tradisjon hvor de lar de aktive utøverne instruere nye talenter, for å heve nivået i klubben. Dette fører til en utvikling både som utøver og instruktør. Stipendet vil derfor ikke bare være en inspirasjon og motivasjonsløft for Skogen selv, men være med på å øke kompetansen og interessen for roing hos de yngre, lovende talentene på vei mot toppen.

Randaberg kommune håper kulturstipendet kan være en inspirasjon for Asbjørn Skogen til videre toppidrettssatsing.