Godtgjørelse til ordfører og varaordfører

I siste møtet i kommunestyret stilte Kristine Enger fra Ap spørsmål om ordføreren og varaordførerens godtgjørelse.

Ordføreren besvarte spørsmålet på følgende måte:

"I år har TV-programmet "Ingen Grenser II" blitt vist. Som Lars Monsen sier, så har deltakerne gjennom samarbeid demonstrert at det er mulig å få til det nesten umulige. Her er det å bemerke at uten samarbeid ville deltakerne trolig fremdeles vært på fjellet.

Samme prinsipp som "ingen grenser" ville det nye politiske flertall ta grep om de oppgaver som Randaberg står overfor i dag og i fremtiden. I både Randaberg kommune og regionen for øvrig har vi også mange store utfordringer som vi må stå samlet om å få løst. Dette vil en godt samkjørt og tverrpolitisk flertall ta bedre grep om enn om en fremstod enkeltvis. Under konstellasjonen stod det klart at infrastruktur, boligpolitikk, sentrumsplaner, skole og helse, samt landbruk og jordvern ville være svært aktuelle tema som Randaberg og regionen måtte ta aktivt del i.

Noen av disse samfunnspolitiske sakene haster det å få på plass, og noen vil vi trenge lengre tid på. Dette var sentralt da den nye politiske flertallskonstellasjonen var i forhandlinger etter siste valg.

I sak 69/98 (12.11.98) vedtok Randaberg kommune at ordfører skulle ha 100% stiling i lønnstrinn 63. Etter en ny samfunn- og budsjettmessig vurdering ble det i sak 40/04 (12. 12.04) gjort noen endringer om å redusere varaordførers godtgjørelse, samt endre de folkevalgtes godtgjørelse. Dette ble etter det en kan lese foretatt med basis i kommunens økonomi. Etter valget i 2007 ble varaordførers godtgjørelse endret tilbake til 25% av ordførers lønn, da det ville være behov for å styrke varaordførers tilstedeværelse. Dette gjenspeiler trolig vekst i Randaberg kommunes innbyggertall, samt den kompleksitet som regionen står overfor. Aktiv deltagelse er viktig, og vil stadig bli viktigere i fremtiden.

Som nevnt over så ble de politiske saker, arbeidsfordeling, samt budsjett forhandlet etter valget. Her stod det klart for flertallskonstellasjonen at det ville være behov for ytterligere politisk deltakelse på dagtid slik at Randaberg kunne befeste sin posisjon på de ulike arenaer. Samtidig stod det klart for konstellasjonen at det ville være uheldig å øke den økonomiske belastningen mot det kommunale budsjett.

Som nevnt over så ble flertallskonstellasjonen - Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre - enig om at varaordfører skulle ta større del i det politiske arbeidet. Med basis i at varaordfører er selvstendig næringsdrivende ble det også enighet om at varaordfører og ordfører skulle fordele godtgjørelse slik:

• 90 % til ordfører og 35 % til varaordfører, ut fra en total godtgjørelse på 125%.

Partene var også enige om fordeling av arbeidsoppgaver, men da med basis i at ordførers funksjon forblir uendret.

Ordfører og varaordførers tilgjengelighet er reflektert på kommunens hjemmeside.

Tre til fire ganger i halvåret blir det arrangert "Ordførererens spørretime". Disse gjennomføres og planlegges av ordfører og varaordfører i fellesskap. Dette er et nytt initiativ av den sittende flertallskonstellasjonen. Neste spørretime er 22. mars kl 17:30 og varer frem til kl. 19.

Grunnet en forglemmelse, og mange saker å sette seg inn i for den nye ordfører, beklager ordføreren at endring i ordførers og varaordførers politiske godtgjørelse ikke er fremlagt for politisk behandling tidligere. Denne vil imidlertid bli fremlagt som tilleggsak i dag, som sak 15/12.

Ordfører foreslår at denne ordningen blir innarbeidet i Randaberg kommunes reglement for politikergodtgjørelse med følgende ordlyd:

Ordfører og varaordfører bestemmer selv fordeling av godtgjørelse innen de økonomiske rammer bestemt av kommunestyret."