Funn av ufarlig legionella

Svømmehallen og alle dusjer i Randaberghallen er stengt.

Pressemelding:
    Fredag 23.03.2012 ble barnebassenget i Randaberghallen stengt på grunn av funn av bakterien Pseudomonas Aeruginosa. Stengingen skjedde i samråd med kommuneoverlegen. Bakgrunnen var analyser fra Eurofins, som foretar rutinemessig eksterne analyser av vannkvaliteten i bassengene våre. Dette er et ledd i våre egne internkontrollrutiner. Vi fikk beskjed fra Eurofins om funnene pr telefon fredag 23. mars. Bassenget ble tatt ut av drift umiddelbart, og det ble igangsatt egne rutiner for fjerning av bakterien.

Mandag 26.03.2012 informerte Eurofins oss om funn over de anbefalte verdier av legionella type L. pneumophila sg 2-14 i dusjvannet. På bakgrunn av dette besluttet vi å stenge hele svømmehallen og alle dusjer i Randaberghallen. I en rapport fra IRIS om legionella i kommunale dusjanlegg som ble lagt fram høsten 2011 blir denne legionellatypen karakterisert som ufarlig.

Vi er tilfreds med at våre egne internkontrollrutiner har avdekket ovenfor nevnte avvik. Vi beklager ulempen stengingen medfører for våre kunder. Det vi nå har foretatt er en føre-var handling, men vi ber om forståelse for at dette er nødvendig inntil vi får nærmere sakkyndige vurderinger av dette. Vi vil ikke åpne hallen før vi er sikre på at driften er forsvarlig. Svømmehallen i Randaberghallen skal uansett stenges til sommeren for en større rehabilitering. Ordinære aktiviteter i idrettshaller og øvrig bygningsmasse opprettholdes.

Kontaktpersoner ved eventuelle spørsmål i denne saken:
    Kommuneoverlege Roman Benz, tlf. 982 13 556
    Rådmann Magne Fjell, tlf. 91556545