Fremtidens eldreomsorg

I en interpellasjon til kommunestyret den 13. desember spør Øystein Stjern (KrF) om personer i Randaberg, med behov for heldøgns omsorg og pleie, selv kan velge boform.

Bakgrunnen for spørsmålet er et vedtak kommunestyret gjorde i 2011 i helse- og omsorgsplanen "Aktiv omsorg 2020":

- Intensjonen i vedtaket i fjor sommer var at man ønsket en mer fleksibel praksis (...) Konkret så erstattet man følgende; "Vi mener at aktiv omsorg kan best gis gjennom at innbyggere som har store hjelpebehov resten av sitt liv tilbys botilbud i bolig med heldøgns omsorg i stedet for å få botilbud i sykehjem" med "Tilbud til innbyggere med store hjelpebehov gis ut i fra en faglig vurdering i bolig med heldøgns omsorg eller i sykehjem."

Man valgte også å fjerne en setning i planen; "Sykehjemsoppholdet skal være tidsavgrenset og målsettingen er tilbake til eget hjem, eller videre til annen bolig."

Randaberg KrF legger til grunn at dette vedtaket gir instruks om at praksis skal åpne for at begge boformer sidestilles ved vurdering av langtidsplasser. Randaberg KrF opplever fortsatt at det er knyttet usikkerhet til denne saken, samtidig som man opplever at rådmannen sin tolkning av vedtaket ikke er i tråd med politikernes intensjon med vedtaket.

Randaberg KrF ber om en bekreftelse på at Randaberg kommune har praksis som er i tråd med vedtaket som er fattet. Underforstått at personer som er medisinsk avklarte gis tilbud både i sykehjem og i omsorgsbolig med heldøgns bemanning og at respekten for den enkeltes selvbestemmelsesrett ivaretas. Dette betyr også at personer som er inne til vurdering (medisinsk uavklarte) ikke skal være i en situasjon med gjentatte vedtak om korte opphold, da dette vil være å anse som uverdig.

Saksliste til kommunestyremøtet 13. desember