Flere på sykkel

Sykkel står i fokus under formannskapets behandling av klima- og energiplanen i kommunen. I denne og neste uke er det ny politisk runde for ulike råd og utvalg i kommunen.

Likestillingsutvalget "tjuvstartar" med sitt møte onsdag 25. januar kl. 18 i kommunestyresalen. Se møtedetaljene her.

Eldrerådet har møte mandag 30. januar kl. 10 møterom Rygg, på kommunehuset. Rådets årsmelding for 2011 er en av sakene som skal behandles. Les årsmeldingen her. Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne (MNF) har også møte 30. januar, men kl. 17 i kommunestyresalen. Les MNFs årsmelding 2011 her.

Hovedutvalg for oppvekst og levekår (HOL) avvikler sitt møte onsdag 1. februar kl. 18 i kommunestyresalen. Blant sakene som skal opp er alkoholpolitiske retningslinjer 2012-2016 og barnevernets rapport til fylkesmannen. Rapporten, som omhandler andre halvår 2011, viser til en økning i antall bekymringsmeldinger, 114 meldinger i 2011. - Det positive i et økende antall meldinger er at det oftere enn før meldes fra om bekymring for barn, noe som igjen medfører at flere barn får hjelp. Økningen i antall meldinger er en ønsket utvikling og noe barneverntjenesten har jobbet med å få til gjennom informasjonsarbeid og tverrfaglig samarbeid, skriver barnevernssjef Jone Skjelbred i saken.

Formannskapet har møte torsdag 2. februar kl. 08.30 i kommunestyresalen (merk tiden!). Blant mye skal en ny klima- og energiplan opp som sak. Det er innvilget støtte fra ENOVA til planen, og "planen skal være et beslutningsgrunnlag som kan brukes i forhold til nasjonale, regionale og lokale målsettinger innen klima og energi, og skal klargjøre forhold knyttet til ulike områder som har relevans for energi og klimautslipp".

Salg av tomter i felt R3 i Goa vest skal behandles i formannskapet, sammen med skatteinntektene for 2011.

I Goa Vest-saken anbefaler rådmannen at tomtene i feltet blir solgt til markedspris, som kan gi kommunen inntekter fra 10 til 15 millioner kroner.

- Skatteinntektene i både 2009 og 2010 vart langt mindre enn revidert budsjett. For 2011 vart avviket mindre. Delar av denne betringa er knytta til fordelingsprosenten som fekk eit positivt utslag ved justeringa i november, men det har og vore ei generell auke i skatteinntektene i landet som og har kome Randaberg kommune til gode, skriver rådmannen i papirene til saken.

Hovedutvalg for nærmiljø og kultur (HNK) har også møte torsdag 2. februar, kl. 18 i kommunestyresalen. Navnekonkurranse til nytt kultursenter er en av sakene. Fem personer har kommet med 15 forskjellige navneforslag. Se forslagene og les saken her. Tilskudd til lag og foreninger i 2011 og rammer for 2012 er blant sakene som skal drøftes i det kommende HNK-møtet. Les mer om rammesaken her.