Fengslet

Fengslet, en utstilling om å sitte inne, åpner på Tungenes fyr, søndag 17. juni kl. 13.

«Hvordan er det å sitte i fengsel?» Dette ville forfatter Bjørn Arild Ersland ha svar på da han gjennom et helt år fulgte en innsatt i Stavanger fengsel. Forfatteren begynte å skrive bok om den innsatte, men gradvis overtok hovedpersonen «Jon» selv skrivingen av boka. Asbjørn Jensens fotografier fra Stavanger fengsel gir oss et direkte innblikk i livet bak murene. Boka har nå blitt til en utstilling som viser oss en annen virkelighet; en innelukket verden, i sterk kontrast til fyret og det åpne landskapet.

Søndag 17. juni er det utstillingsåpning ved fengselsdirektør Tanja Rosså Ødegard, Stavanger fengsel, og fylkeskultursjef John Gunnar Johnsen.

Utstillingen er produsert av Kulturbyrået Mesén, på oppdrag fra Randaberg kommune. Den er finansiert med midler fra Fritt ord, Norsk kulturråd og Rogaland fylkeskommune.

Utstillingen er åpen hver dag fra 17. juni til 19. august.