Det startet i et hønsehus

Holta & Håland Gruppen er av en enstemmig jury kåret til "Årets bedrift i Randaberg 2012".

Firmaet ble etablert av Leif Holta og Arne Håland i 1966. Det hele startet i et hønsehus i Randaberg sentrum – og er i dag en stor industribedrift med nytt hovedkontor i Randabergveien 300.

Se intervju med Leif Holta

Selskapets opprinnelige forretningsidé var salg, installasjon og service av teknisk utstyr til bensinstasjoner, bunkrings- og tankanlegg. Med denne erfaring ble Holta & Håland Gruppen etter hvert også en stor leverandør til olje- og gassvirksomheten. Selskapets kjernevirksomheter ble så utvidet til å omfatte produkter og tjenester innen automasjon og instrumentering, herunder brann- og gassdeteksjon, trykk, temperatur, nivå- og mengdemåling av olje og gass. Holta & Håland Gruppen har tatt mål av seg til å være en markedsledende leverandør innen flere bransjer, og til et variert spekter av kunder. I dag opererer selskapet innen bransjer som drivstoffteknikk, brann- og gassdeteksjonssystemer, olje- og gassmåling for oppstrøms- og nedstrømsvirksomhet, byggtjenester (elektroinstallasjon og rørlegging), bilvaskutstyr, radiokommunikasjonsutstyr, regnskap og eiendomsutvikling.

Samlet forventes det at salgsinntekter til Holta & Håland Gruppen i 2012 blir i overkant av 500 millioner kr. Holta & Håland Gruppen er et stort lokalt selskap i Randaberg som har utviklet seg sterkt gjennom sin 46-årige historie. Hovedkontoret er i Randaberg og de er lokalisert med ansatte fra Alta i nord til Kristiansand i sør. De har totalt 260 ansatte.

Juryen har i sin vurdering blant annet lagt vekt på de bedriftsøkonomiske forhold, bedriftens betydning for lokalsamfunnet og næringsmiljøet i kommunen, trivsel, helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen. Holta & Håland Gruppen fremstår som et solid firma, til tross for finanskrise og et presset marked. Juryen har latt seg merke i den bevisste satsingen da nedturen kom i markedet i 2008. Holta & Håland Gruppen sin visjon er "Kvalitet i full bredde". Dette har de vist gjennom å bygge selskapet stein på stein og tilpasse investeringer til inntjening. De har vært fornyende og kloke i sine strategiske valg gjennom etableringer og fusjoner de siste seks årene. Holta & Håland Gruppen ser lyst på fremtiden, og de satser bevisst på trivsel, helse, miljø og sikkerhet for de ansatte. De har blant annet en egen Holta & Håland sykkelklubb som sykler Birkebeineren og Nordsjørittet. I tillegg til dette stilte de med eget sykkellag i årets Landsbyritt.

Med utgangspunkt i visjonen "Sammen skaper vi den grønne landsbyen" er det en glede å kunne gi årets pris til en bedrift i vår kommune, som er innovative i en krevende bransje og i et hektisk marked – i tillegg til at de er en god ambassadør for kommunen lokalt, regionalt og nasjonalt. Juryen mener at firmaet Holta & Håland Gruppen er en verdig vinner av prisen Årets bedrift i Randaberg 2012.

Juryen; Bent Bergesen, Kirsten Clausen, Anne Berit Berge Ims