50 år med frivillighet

Johannes Bø er tildelt Randaberg kommunes kulturpris for 2012.

Randaberg kommunes kulturpris kan tildeles enkeltpersoner eller organisasjoner som har gjort en stor innsats innen kulturområdet i Randaberg. Prisen består av statuetten "Grepa kar" av Svein Magnus Håvarstein, et pengebeløp på kroner 5000,- og et diplom.

Johannes BøHovedutvalg for Nærmiljø og kultur vedtok i sitt møte 29. november 2012 at Randaberg kommunes kulturpris for 2012 tildeles Johannes Bø.

Han mottar prisen for sin innsats innen foreningslivet i Randaberg gjennom mange år. Det er spesielt det frivillige arbeidet for barn og unge gjennom Nordlysklubben som vektlegges. Johannes Bø var med å starte opp gutteklubben Nordlys, sammen med Hans Edvard Bø og Toralf Bø i 1962. Klubben hadde tilhold på skolestua på Sande, og det var ni gutter som møtte opp første kvelden. De hadde praktisk arbeid, konkurranser, sang og andakt. I 1975 ble loftet i skolehuset gjort i stand slik at 40 gutter kunne innta det som sitt arbeidsrom, og fra 1978 fikk også jentene være med.

Antall medlemmer i klubben har variert i årenes løp. I dag er det rundt 20 personer som annenhver uke samles til aktivitet i klubbens nåværende lokaler i tilknytning til Sande barnehage. Nordlysklubben har i 50 år vært et "fyrlys" for mange barn på Bø, Sande, Tunge og Randaberg.

Fire tidligere medlemmer av klubben er blitt ordførere i kommunen. I anledning 40-års markeringen for Nordlysklubben i 2002 sa daværende ordfører Tom Tvedt: "Ydmyk er jeg når jeg står framfor en som har brukt 40 år på frivillig innsats for at andre skal få en forankring i livet".

Høsten 2012 var det 50 år siden klubben ble startet opp. Johannes Bø har som leder av klubben vært den bærende kraft i alle disse årene, og har gjennom sitt arbeid bidratt til et godt oppvekstmiljø i Randaberg.

I tillegg til sitt engasjement for barn og unge har Johannes Bø også vært spillende, musikalsk leder for Randaberg Musikklag i en årrekke. Laget ble stiftet i 1982, og hadde dermed 30 års jubileum i 2012. Laget har gitt ut flere plater, og har reist rundt på spilleoppdrag i regionen.

Musikklaget har engasjert og gledet mange med sin sang, både i Randaberg og utenfor kommunens grenser.

Johannes Bø mottok prisen under ordførerens nyttårsmottakelse i Grødem kirke 1. januar 2013.