Tjenestenivå

Vårt arbeid med barn og unge i Randaberg skal sikre at alle blir sett og hørt, og får en oppvekst med muligheter. Noen ganger oppstår utfordringer som gjør at ikke alle har det så bra. Bedre Tverrfaglig Samhandling (BTS) er en måte å jobbe på slik at barn, ungdom og familier i Randaberg får den hjelpen de trenger.

Innhold

    Samhandlingsmodellen viser hvordan vi jobber systematisk og kunnskapsbasert, for å identifisere og følge opp barn og familier som trenger det.

    Samhandlingsveileder

    Modellen viser innsats på tre nivå:

    På tjenestenivå er vi opptatt av at barn og familier skal merke at ansatte spiller på lag for å finne gode løsninger. Modellen skal gi ansatte gode verktøy i arbeidet, og bidra til å styrke barn og unges oppvekst.

    Tverrfaglig samarbeid

    Tverrfaglig samarbeid er avgjørende for å lykkes i arbeidet for barn og unge. Vi vil at barn og familier skal merke at ansatte spiller på lag for å finne gode løsninger. Det forutsetter ansatte med god kompetanse, en felles holdning om at vi løser oppdrag best sammen, aktiv bruk av handlingsveileder, samarbeidsavtaler og rutiner, og et solid system for tverrfaglig samarbeid.

    Vi er opptatt av tidlig innsats. Det innebærer å oppdage og følge opp så tidlig som mulig for å unngå at utfordringer utvikler seg negativt. Det kan være forhold i hjemmet, barnet/familien eller miljøet rundt som bidrar til utfordringene.

    Samhandlingsveilederen gir ansatte og ledere gode verktøy i arbeidet med å styrke barn og unges oppvekstforhold. Den viser hvordan vi jobber systematisk og kunnskapsbasert, for å identifisere og følge opp barn og familier som trenger det.

    Oppskrift på gode møter i Randaberg

    Gode møter har avgjørende betydning for tilbudet vi gir til innbyggerne våre. Hver enkelt forbereder seg godt, deltar aktivt og tar ansvar for å finne gode, helhetlige løsninger. Vi møter hverandre med gjensidig respekt, og har fokus på ressurser og muligheter. Alle møter skal ha en tydelig hensikt. Brukere skal aktivt medvirke og ta beslutninger om det som gjelder dem.

    Noen ganger er det vanskelig å vite hva barnet og familien trenger, og hvem som kan hjelpe. Da kan det være nyttig med en felles drøfting i tverrfaglig team.

    Bedre Tverrfaglig Samhandling

    Trenger du eller andre hjelp? Hvordan gå frem ved bekymring for et barn eller en ungdom?

    I Randaberg har vi utviklet Samhandlingsveileder som viser hva du kan gjøre dersom du lurer på om barn, ungdom eller familier trenger hjelp. Ansatte jobber etter denne, og handlingsveilederen beskriver ansvarsfordeling og samhandling på tvers av tjenestene.

    Mer informasjon om Bedre Tverrfaglig Samhandling (BTS)

    Medvirkning

    Hvordan få til gode tilbud i kommunen?

    Medvirkning på tjenestenivå innebærer at barn og unge får mulighet til å medvirke i utformingen av tjenestetilbudet i kommunen som er rettet mot dem. I Randaberg gjøres dette for eksempel gjennom Ungdomsrådet, Barne- og ungdommens kommunestyre (BUK), elevrådene på skolene, elevundersøkelsen og Ungdata-undersøkelsen.

    Foresatte har mulighet til å påvirke gjennom foreldreutvalgene i skolene og samarbeidsutvalgene i barnehagene. Vi gjennomfører ulike brukerundersøkelser, og har en kultur for kontinuerlig forbedring av tjenester. Vi vil bli enda bedre til å lytte til innspill fra barn, foresatte og ansatte.

    Har du innspill? Ta kontakt med leder i tjenesten det gjelder, eller via post@randaberg.kommune.no.

    Tiltak og tjenester

    Hvor er hjelpen når du trenger den?

    Du oppfordres til å ta kontakt med oss i Randaberg kommune hvis du har spørsmål eller bekymring knyttet til barn og unges utvikling. Foresatte som er usikre på hvem de skal kontakte, kan snakke med ansatte på helsestasjon eller i barnehage/skole. De kan formidle kontakt med aktuelle instanser.

    Kontaktinformasjon ulike tjenester:

    Noen ganger er det vanskelig å vite hva barnet og familien trenger, og hvem som kan hjelpe. Da kan det være nyttig å møte fagpersoner fra flere tjenester samtidig i et tverrfaglig team.

    Rutiner og verktøy for samhandling mellom tjenestene

    Samhandlingsveilederen er Randaberg kommunes viktigste rutine og verktøy i arbeidet med barn og unge det er knyttet en undring eller bekymring til. Veilederen viser hvordan ansatte skal gå fra bekymring til handling, og hvordan de ulike tjenestene skal samhandle og koordinere hjelpen som gis til det enkelte barn.

    Kartet SAMMEN viser tjenester som kan jobbe sammen rundt barn og familier. Kartet/spillet kan brukes på flere måter. 

    Helse Stavangers samhandlingsforløp viser et kart over helsetjenestene for barn og unge. Verktøyet består av syv samhandlingsforløp for de vanligste psykiske helseplagene hos barn og unge. Forløpene fungerer som et kart over tjenestene, og gir oversikt over de ulike tjenestene sin rolle og ansvarsområde.

    Verktøyet er først og fremst laget for fagfolk, slik at de skal klare å gi barn og unge et sammenhengende hjelpetilbud. Det finnes også egen informasjon for barn, unge og foresatte om hvor de kan få hjelp.

    Evaluering

    Kontinuerlig evaluering og utvikling i arbeidet for barn og unge: Vi har utviklet gode system for utvikling og forbedring av tjenestene våre. Vi skal utnytte ressursene for å skape mest mulig kvalitet i tjenestene, og samtidig skape et godt og utviklende arbeidsmiljø for ansatte.

    Eksempler på utvikling og forbedring:

    • Systematisk arbeid med mål, strategier og tiltak i planarbeidet i kommunen
    • Alle virksomhetene benytter et felles kvalitets- og avvikssystem (Compilo)
    • FIT (feedbackinformerte tjenester): Feedbackinformerte tjenester handler om systematisk tilbakemelding fra brukere, samt å endre og tilpasse tjenestene i tråd med tilbakemeldingene
    • Evaluering av kommunens tjenester er tema på personal- og foreldremøter
    • Randaberg kommune gjennomfører ulike brukerundersøkelser
    • Evaluering skjer gjennom de enkelte virksomhetenes kompetanseplaner
    • Evaluering skjer også gjennom budsjettarbeid og arbeid med årsrapport

    For å gi tilbakemeldinger til Randaberg kommune, ta kontakt via post@randaberg.kommune.no.

    Fant du det du lette etter?

    Takk for din tilbakemelding

    Hva forsøkte du å finne?