Representanter fra firmaet Flotte Randaberg deltok under yrkesmessen. (Foto: Morten Kvanvik Rønne).

Yrkesmesse på Frivillighetens hus

Av: Kommunikasjon
Publisert: 08.09.2023
NAV Randaberg-Kvitsøy arrangerte onsdag yrkesmesse på Frivillighetens hus.

— Med denne yrkesmessen ønsket vi å vise bredden i vårt lokale næringsliv til arbeidssøkere i den grønne landsbyen. Vi samlet derfor folk fra ulike bransjer på Frivilligheten hus onsdag, sier NAV-leder Kel Tighe.

Åtte bedrifter stilte med stand og informasjon.

— Det er veldig bra at lokale bedrifter velger å bli med på å veilede og inspirere arbeidssøkere i deres fremtidige yrker og utdanningsvalg. Dette er en mulighet for folk til å bli bedre kjent med næringslivet og arbeidsmulighetene i Randaberg og i regionen, forteller Nina Vikshåland, rekrutteringskontakt i NAV Randaberg-Kvitsøy.

Flest jobbsøkere fra Ukraina.

Som forventet var det et klart flertall av jobbsøkere fra Ukraina, men også noen med annen bakgrunn.

— Kandidatene hadde variert utdannelse og arbeidserfaring, og fikk gode svar fra arbeidsgivere. Det er viktig at vi klarer å bruke dette inn i et arbeidsmarked som har et stort behov for arbeidskraft akkurat nå. Jeg forventer at bedriftene som stiller på denne yrkesmessen treffer engasjerte jobbsøkere som ønsker å bidra i det norske samfunnet, sier Kel Tighe.

— Spesielt er jeg glad for at tillitsvalgt i Norsk sykepleierforbund, Caroline Hølland, og fagleder for helsefaglæringene, Andrada Faur, som også er nestleder i Fagforbundet Randaberg, tok seg tid til å stille på yrkesmessen. De er flotte representanter for helse- og velferdstjenester i Randaberg kommune, avslutter Kel Tighe.

Bildet: Caroline Hølland (til venstre) fra Norsk sykepleierforbund og fagleder for helsefaglæringene, Andrada Faur. (Foto: Morten Kvanvik Rønne).