Blant butikkene Jan Runar Eliassen fra Demenskoret besøkte torsdag var Bunnpris-butikken i Randaberg sentrum. Her hilser han på butikklederne Sølvi Nilsen og Leif Birger Goa. Elisabeth Moe (Randaberg kommune), Marion Tur Eliassen (ektefelle), Svein Sørnes (Landsbyforeningen) og Gunvald Gundersen (Landsbydrømmen) deltok også på hilserunden torsdag.

Demenssyke Jan Runar Eliassen besøkte demensvennlige Randaberg

Av: Kommunikasjon
Publisert: 29.09.2023
I Randaberg har 45 bedrifter, lag, organisasjoner og kommunale avdelinger sertifikat som viser at de er en demensvennlig bedrift. Torsdag delte Jan Runar Eliassen fra Demenskoret ut nye sertifikater til bedrifter i landsbyen.

— Randaberg var tidlig ute som demensvennlig kommune. Allerede i 2017 fikk 12 bedrifter i Randaberg utdelt klistremerke, som synlig bevis på at de var blitt en demensvennlig bedrift, sier fagutvikler Elisabeth Moe, som siden starten har stått sentralt i opplæring og sertifisering av bedriftene i landsbyen.

Elisabeth Moe ble i 2019 tildelt Demensprisen i Rogaland for sitt arbeid.

— Alle i Randaberg skal få et tilbud om opplæring, men målet må jo være at alle tar imot tilbudet om opplæring, slik at vi får enda mer åpenhet om demenssykdommen. I 2019 ble vi nummer to i kåringen som Norges mest demensvennlige kommune. Hovedmålet er at vi skal bli nummer én. Vi skal bli den beste kommunen i landet, til beste for alle innbyggerne våre, sier Elisabeth Moe.

Ni nye diplomer
Ni av bedriftene som i år har gjennomført kurs og opplæring, fikk denne uken overrakt diplom og klistremerke, som synlig bevis på at de er en demensvennlig bedrift.

Det spesielle denne gangen var at Jan Reidar Eliassen, kjent fra NRK sin serie Demenskoret, delte ut kursbevisene til noen av bedriftene i Randaberg.

Bedriftene som torsdag fikk diplom og klistremerke var: Bunnpris, Små Øyeblikk, Vinmonopolet, Buster, På gofot med kroppen, Helsetorget, Haralds frisør, Ranso og Jitka frisør (Vardheim).

Inkludert og involvert
Målet med et demensvennlig samfunn er å bidra til at personer med demenssykdom og deres pårørende opplever å være inkludert og involvert i lokalmiljøet.

— Det kan være et problem når jeg er i butikken at jeg ikke husker koden på kortet, samtidig med at noen står i kø bak og de som jobber i kassa er utålmodig, og ikke har forståelse for at det kan være underliggende årsaker til at dette skjer, sier Jan Runar Eliassen, som i en alder av 45 år selv fikk sykdommen demens.

Opplever du selv ofte misforståelser og ubehageligheter i butikker?

— Det skjer ikke så ofte med meg nå. Men jeg har opplevd i et par butikker at jeg har glemt koden, der andre blir utålmodige og det blir dårlig stemning i køen. Samtidig som de ansatte ikke har fått opplæring i dette med demens for eksempel, og de heller ikke vet hvordan de skal løse sakene.

Hvor viktig er det med utdanning og kursing blant de som driver i serviceyrkene?

— Det er veldig viktig. Kurs gir større forståelse for hva sykdommen er, og gir opplæring i hvordan du kan hjelpe til og hvordan du kan se at her er det noen som sliter, slik at man får gitt riktig støtte og hjelp til de som har slike problemer i butikken.

Bildet: 45 bedrifter, lag, organisasjoner og kommunale avdelinger i Randaberg har fått utdelt klistremerke som synlig bevis på at de er demensvennlige.