Bilde fra Hålandsvatnet.

Vannkvaliteten i Hålandsvatnet skal bli bedre

Av: Kommunikasjon
Publisert: 12.06.2024
Det siste delprosjektet for å bedre tilstanden i det populære Hålandsvatnet er nå i gang.

En rekke tiltak for å bedre forholdene i Hålandsvatnet står på trappene gjennom samarbeidsprosjektet «Bedre vannkvalitet i Hålandsvatnet», og noen er allerede satt i gang.

Et av delprosjektene, «Innsjøinterne tiltak i Hålandsvatnet», ledes av Annika Lie fra Rogaland fylkeskommune. Målet med delprosjektet er å finne mulige tiltak som kan gjennomføres i selve innsjøen.

– Dette er viktig ettersom tiltak i vannet har potensial til å redusere tiden det tar før innsjøen når en bedre økologisk tilstand uten giftige algeoppblomstringer, sier Lie, som er rådgiver i plan-, miljø- og samfunnsavdelingen i fylkeskommunen.

Innspill til løsninger og informasjonsmøte
For å finne de beste løsningene håper delprosjektlederen å nå ut til folk og næringsliv med gode ideer. Det gjøres på flere måter:

• Det blir et digitalt informasjonsmøte tirsdag 18. juni kl. 13.00. Her vil du få høre mer om de interne utfordringene som tiltakene skal rettes mot, samt retningslinjene for prosessen.
    Lenke til det digitale informasjonsmøtet finner du her.
  • Tirsdag 18. juni vil det også åpnes for løsningsforslag til innsjøinterne tiltak her.

På dette møtet vil man få mer informasjon om de interne utfordringene i innsjøen som tiltakene skal rettes mot, samt retningslinjene for prosessen.

Agenda:

• Informasjon om åpning for løsningsforslag for innsjøinterne tiltak (Annika Lie, Rogaland fylkeskommune).
  • Faglig innlegg om de interne utfordringene i Hålandsvatnet (Steinar Sanni, Universitetet i Stavanger).
  • Spørsmål.

Les mer om prosjektet her. (Rogaland fylkeskommune)

Ved spørsmål, ta kontakt med delprosjektleder Annika Lie, rådgiver i Rogaland fylkeskommune på annika.lie@rogfk.no.