Vaksinering i Randaberg - oppdater kontaktinformasjonen din

Publisert: 28.01.2021
Vi skal tilby koronavaksinasjon til innbyggerne i Randaberg. Sjekk at du er oppført med korrekt mobilnummer i kontakt- og reservasjonsregisteret.

Oppdater kontaktinformasjonen din
Vi ber deg om å sjekke at du har riktig telefonnummer registrert i kontaktregisteret på norge.no. Du må logge på med ID-porten, elektronisk ID (MinId, BankId, BankID på mobil).

Fastlegene og kommunen bruker mobilnummeret du har lagt inn i kontakt- og reservasjonsregisteret på norge.no for å kontakte deg når du får tilbud om koronavaksinering.

Gå inn her for å oppdatere kontaktinformasjonen din

Be noen om hjelp
Vi har forståelse for at noen synes det kan være vanskelig å logge seg på slike nettsteder. Derfor er det lurt om du spør noen du kjenner om å hjelpe deg om du står fast. Du som er pårørende oppfordres til å sjekke med dine nærmeste om de er registrert i det nasjonale systemet.

Skal jeg selv bestille time?
Nei, du trenger ikke kontakte fastlegen eller kommunen for å bestille time eller sette deg på venteliste. Du blir kontaktet på telefon eller SMS av fastlegen eller kommunen med informasjon om oppmøtetid og sted for vaksinering.

Det kan bli kort tid mellom innkallingen og den oppsatte timen
Du kan ikke møte opp på vaksinasjonsstedet uten avtale. For å unngå kø og smitterisiko, er det viktig at du møter opp presis når du får tidspunkt for vaksinering. Husk å ta på klær med ermer som lett kan brettes opp. Du må også ha med gyldig ID og egenerklæringsskjema. Egenerklæringsskjema finner du her.

Du har rett til tolk
Tolk er gratis. Har du behov for tolk, meld i fra om dette når kommunen tar kontakt. Både tolk og helsepersonell har taushetsplikt. Dette betyr at de holder opplysninger om din helse hemmelig.

Hvordan fungerer vaksinen?
For det første, koronavaksinen er gratis. Randaberg kommune har så langt fått tilgang på én type vaksine, Pfizer/BioNTech. Vi vil sannsynligvis etter hvert også få tilgang på Moderna-vaksine. Vaksinene er like effektive og trygge for alle. Det vil ikke være mulig å be om en spesifikk vaksine.

Vaksinene må settes i to doser, med minimum 21 dager mellomrom for Pfizer-/BioNtech-vaksinen og 28 dager for Moderna-vaksinen. For at vaksinen skal fungere optimalt er det viktig at man tar begge dosene, og møter opp til de gitte timene. Man vil få time til dose 2 når man blir vaksinert med dose 1.

Vaksinene oppnår full effekt, det vil si 95 prosent beskyttelse, innen én uke etter at dose nummer to er satt. Alle vaksiner kan gi bivirkninger. De fleste bivirkningene er milde og varer ikke lenge.

Vaksinen er frivillig
Koronavaksinen er godkjent av europeiske og norske myndigheter, og er trygg å ta. På samme måte som med andre legemidler og vaksiner, er det strenge krav til dokumentasjon. Vårt mål er at personer som blir anbefalt vaksinasjon, velger å ta vaksinen.

Følg smittevernreglene - uansett!
I begynnelsen er det usikkert hvor lenge effekten varer, hvor god effekten er blant personer med underliggende sykdommer, og i hvilken grad vaksinene beskytter mot smittespredning. Det er derfor viktig at du fortsetter å følge smittevernreglene, også etter at du er blitt vaksinert.

Vaksinasjonssteder:

• Fastlegekontorene
  • Randaberghallen

Det er ikke mulig å møte opp på vaksinasjonsstedet uten avtale. Beboere på sykehjem og i omsorgsboliger vaksineres der de er.

Les mer om vaksinasjonsprogrammet på Folkehelseinstituttet sine sider.