Illustrasjonsbilde sprøyte og vaksine

Vaksinasjon høsten 2024: korona, influensa og kikhoste

Av: Kommunikasjon
Publisert: 09.09.2024
Årets influensavaksine og koronavaksine kommer i starten av oktober. Les også om kikhoste.

Informasjon om hvor du kan få influensa- og koronavaksine:
04.10.2024Koronavaksinen er nå kommet. Influensavaksinen kommer til Randaberg uke 41.

Vaksinering vil skje på legekontorene; Centrum legekontor, Landsbylegen og Solbakken legesenter vaksinerer sine pasienter mot både korona og influensa. Randaberg medisinske senter vaksinerer kun mot influensa. Pasienter som har fastlege på Randaberg Medisinske Senter og vil ha vaksine mot korona kan møte opp onsdager og torsdager fra kl. 14 -16, til drop-in vaksinasjon på Solbakken legesenter (Torvmyrveien 4E). Da kan de eventuelt også få vaksine mot influensa samtidig siden FHI anbefaler at man får begge samtidig dersom det er mulig. Det samme gjelder Randabergs innbyggere som har fastlege i andre kommuner.

Drop-in på Solbakken legesenter (onsdager og torsdager fra kl. 14 -16)
Ingen timebestilling, du trenger ikke henvende seg til resepsjon, men sette deg på "vaksinasjons venterom" der du vil blir hentet.

Informasjon om høstens vaksinering av korona og influensa:

• Det kommer en ny og oppdatert koronavaksine denne høsten (Comirnaty JN.1). Den nye koronavaksinen og årets sesonginfluensavaksine, er forventet å komme til kommunen i starten av oktober. Koronavaksinen er nå kommet (02.10.2024).
  • Koronavaksinen er gratis mens det ikke er noen finansieringsordning for sesonginfluensavaksinering av risikogrupper. Det betyr at de som ønsker influensavaksine, selv må betale for denne.
  • Det er vurdert som trygt å få influensa- og koronavaksine samtidig, og FHI anbefaler at man får begge samtidig dersom det er mulig.

Angående koronavaksine:
Målgrupper som anbefales oppfriskningsdoser med koronavaksine for høst- og vintersesongen 2024/25, er de samme som forrige sesong:

• 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere,
  • 18–64 år som inngår i en risikogruppe*
  • 12–17 år med alvorlig grunnsykdom*
  • 6 måneder –11 år med alvorlig grunnsykdom etter individuell vurdering*
  • Gravide
  • Personer som bor sammen med immunsupprimerte

*Se for hvilke risikogrupper/alvorlig grunnsykdom det gjelder på: Koronavaksine - FHI

Angående influensavaksine:
Målgrupper for sesonginfluensavaksine 2024/25 er også de samme som forrige sesong:

• Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
  • 65 år og eldre
  • Gravide
  • Barn og voksne i risikogrupper*
  • Personer som bor sammen med immunsupprimerte
  • Medarbeidere i helse- og omsorgstjenesten

*Se hvilke risikogrupper det gjelder på: Vaksineanbefalinger influensasesongen 2024-2025 - FHI

Angående kikhoste:
Det har de siste månedene vært en økning av kikhoste-tilfeller i Norge, og i forbindelse med dette har FHI kommet med anbefaling om vaksinering. Kikhoste er mest alvorlig for de aller yngste. Det er derfor anbefalt at alle barn følger barnevaksinasjonsprogrammet til de anbefalte tidspunktene. Det er i vår startet opp nytt tilbud om gratis kikhostevaksine til gravide for å beskytte spedbarn som ikke har startet vaksinasjon. Voksne anbefales oppfriskningsdose hvert 10. år (du kan se på HelseNorge.no når du fikk vaksinen sist). Man må selv dekke utgiftene for vaksinen, og det anbefales at du tar kontakt med din fastlege dersom du trenger oppfriskningsdose.

Aktuelle vaksiner for oppfriskningsvaksine for voksne er kombinasjonsvaksine mot difteri, stivkrampe, kikhoste og polio med salgsnavn Repevax eller Boostrix polio.

Råd til befolkningen (FHI):

• Følg anbefalingene om vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet, og det nye tilbudet om kikhostevaksine til gravide
  • Husk å ta oppfriskningsdose hvert 10. år
  • Kikhoste ligner på andre forkjølelser første uken, før den kraftige hosten starter. Kraftig hoste kan være kikhoste, og kontakt med lege må vurderes.
  • Ved påvisning av kikhoste, kan antibiotikabehandling som startes i løpet av de første 3 ukene mildne og forkorte sykdomsforløpet. Det gjelder personer i alle aldre.
  • Familier med spedbarn bør begrense besøk av personer som har forkjølelsessymptomer
  • Ha lav terskel for å oppsøke lege ved sykdom hos spedbarn under 3-månedersalder

Les mer om kikhoste på FHI: Utbruddet av kikhoste i Norge - FHI