Tidligere ordfører i Sokndal kommune, Jonas Andersen Sayed, har et stort engasjement for Ukraina og tok initiativ til besøket i Randaberg. På bildet har vi samlet deltakerne, fra venstre Margrethe Stensland, rådgiver NAV Rogaland, Kel Tighe, leder NAV Randaberg og Kvitsøy, Monica Svendsen, fagleder NAV Randaberg, Bogdam, Maria og Jonas Andersen Sayed.

Ukrainsk ordfører besøkte Randaberg

Av: Kommunikasjon
Publisert: 04.01.2024
Onsdag besøkte ordfører Bogdan Kelichavyi fra den ukrainske kommunen Kopychyntsi NAV Randaberg.

I reisefølget med ordføreren var kona Maria Tuzyk, Margrethe Stensland fra NAV Rogaland og tidligere ordfører i Sokndal kommune, Jonas Andersen Sayed.

Det var Sayed som hadde tatt initiativ til besøket i Randaberg.

Bakgrunnen for Kelichavyis´ tur til Stavangerregionen, var deltakelse og foredrag under
Samfunnssikkerhetskonferansen på Universitetet i Stavanger torsdag 4. januar. Samtidig ønsket ordføreren og kona å få et innblikk i situasjonen for ukrainere i Norge, og lære mer om hvordan NAV jobber.

I etterkant av møtet på kommunehuset i Randaberg sa NAV-leder Kel Tighe at — dette var et sterkt møte sammen med to dyktige ledere.

— I snart to krevende år har Kelichavyi og Tuzyk stått på, ikke bare for innbyggerne i Kopychyntsi kommune, men også for flere mennesker på flukt fra hele Ukraina, sier Tighe.

Kart: Kopychyntsi kommune ligger vest i Ukraina og har cirka 13 200 innbyggere.

2 000 flyktninger til kommunen etter invasjonen
I dagene etter Russlands invasjon tok Kopychyntsi kommune imot over 2 000 mennesker som var på flukt.

— Bogdan og Maria fortalte om hvordan de i løpet av noen få dager i februar 2022 jobbet for å skaffe boliger til et par tusen mennesker, tilby skoleplass til barna og helsetjenester til de mange nye innbyggerne, forteller rådgiver Margrethe Stensland fra NAV Rogaland.

— Det var sterkt å høre om deres erfaringer og synspunkter, sier hun.

— Rett og slett imponerende
Gjestene fra Ukraina var svært interessert i å vite mer om arbeidsmarkedet i regionen, og om hvordan NAV jobber sammen med næringsliv og flyktninger for å skaffe muligheter.

— Det var nyttig for oss å drøfte dette med Bogdan og Maria. De ga uttrykk for at det var nyttig å lære om NAV og arbeidet som er satt i gang i vår kommune. Det ukrainske paret deler også vårt inntrykk, om at flyktninger fra Ukraina er svært motiverte til å jobbe og bidra inn i det norske samfunnet, sier Tighe.

I Randaberg er det over flere år jobbet målrettet med å skaffe bolig, skoleplasser, barnehagetilbud og helsetjenester til flyktninger. I 2022 og 2023 kom det 322 flyktninger til Randaberg. I 2024 er kommunen bedt om å bosette 170 nye personer.

— Bogdan og Maria fortalte oss hvordan Kopychyntsi kommune har jobbet for å skaffe boliger, skoleplasser og helsetjenester til mange tusen internt fordrevne. Det er rett og slett imponerende det de får til, avslutter Kel Tighe.

Bildet: Etter møtet var det tid til en kjapp lunsj på Små Øyeblikk.

Bildet: Etter møtet var det tid til en kjapp lunsj på kafeen Små øyeblikk.