Trafikkofrenes dag markeres

Trafikkofrenes dag markeres torsdag 9. januar med fakkeltog, minnegudstjeneste og lysmarkeringer langs E39.

Trafikkofrenes dag markeres for 30. gang i Rogaland.

Programmet i Stavanger ser slik ut:

• Fra kl. 12.30: Stand utenfor Domkirken i Stavanger.
    • Kl. 15.15: Lys tennes på motorveien nær Stavanger sentrum.
    • Kl. 18.15. Fakkeltog. Oppmøte ved brannstasjonen i Stavanger. (Start kl. 18.30). Appell før oppstart ved ordfører Kari Nessa Nordtun, Stavanger kommune.
    • Kl. 19.00: Minnegudstjeneste i Domkirken. Fylkesordfører Marianne Chesak holder hilsen, biskop Anne Lise Ådnøy beretter og Rita Eriksen deltar med sang.

Skadetallene:
    5 mennesker omkom og 400 ble skadet på veiene i Rogaland i 2019, mot 9 (omkom) og 400 (skadet) i 2018. I landet mistet 110 personer livet, mot 108 i 2018.

Blant de omkomne i Rogaland var 2 bilførere, 1 mc-fører og 2 fotgjengere. 4 var menn og 1 var kvinne. Ulykkene skjedde i Randaberg, Sola, Vindafjord, Tysvær og Gjesdal kommune.

Tendensen de siste 10 årene i Norge er at trafikkulykkene går nedover. I Rogaland har også dødsulykkene gått ned.