Testing av skoleelever og ansatte i skole og barnehage etter juleferien

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 29.12.2021
Fra 1. januar får ansatte i skoler og barnehager unntak fra karantene i arbeidstiden. For å unngå smittespredning anbefaler helsemyndighetene at alle elever og ansatte tar en selvtest før skole- og barnehagestart.

Budskapet er at alle tar en test 24 timer før skolestart og barnehagestart etter juleferien.

Testing er et viktig tiltak for å begrense smittespredning
— Hurtigtesten gjør at man lettere kan oppdage smitte hos elever og ansatte, og unngå at disse bringer smitte med seg videre inn i skoler og barnehager, opplyser kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

Ansatte i skole og barnehage, og elever i skolen, skal derfor teste seg med hurtigtest 24 timer før oppstart mandag 3. januar.

Vi minner om at når man er syk skal man ikke komme på skole eller i barnehagen. Ny test skal tas ved nyoppståtte symptomer, og testresultatet skal være negativt før elever og ansatte kan møte opp.

Følg med på skolenes hjemmesider
Utdeling av hurtigtester vil løses noe ulikt ved den enkelte skole, så følg med på skolenes hjemmesider for mer informasjon.

Unntak fra smittekarantene
Barn slipper karantene når de er nærkontakt til andre enn dem de bor med. Dermed trenger de ikke gå i karantene ved smitte i skole eller barnehage.

— Selv om barn og unge under 18 år er unntatt kravet om smittekarantene, anbefaler vi likevel at de tester seg så raskt som mulig etter nærkontakt med en smittet person, og på dag 3 og dag 7 etter nærkontakten, sier Ole Bernt Lenning.