Test deg for koronavirus – men kun ved symptomer

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 24.11.2021
Mangel på selvtester gjør at Randaberg kommune må ta grep ved utlevering, for ikke å gå tom for tester.

Kommuneoverlegen oppfordrer derfor kun de som har symptomer om å teste seg.

— De som anbefales å teste seg nå er de som har nyoppståtte symptomer, eller som er nærkontakter til en som er smittet. Vi deler ikke ut hurtigtester til de som skal delta på arrangementer, eller som ønsker å teste seg for sikkerhets skyld, sier kommuneoverlege Ole Bernt Lenning.

Selvtestene skal brukes til følgende prioriterte grupper:

• Personer med luftveissymptomer, uavhengig av vaksinasjonsstatus.
  • Husstandsmedlemmer og tilsvarende nære.
  • Øvrige nærkontakter som ikke er fullvaksinert eller har gjennomgått covid-19.
  • Målrettet jevnlig testing av uvaksinerte ved større smitteutbrudd.

Les mer om testkriterier for koronavirus (fhi.no)

Randaberg kommune har fortsatt selvtester til utlevering, men det minker fort på lageret.

Randaberg kommune er lovet nye forsyninger av selvtester i løpet av desember, men vet ikke eksakt dato.

— Det kan også være lurt å kjøpe inn hurtigtester fra apotek og ha hjemme. Testene må være CE-merket. Personer som ikke er i en prioritert gruppe, men som likevel ønsker å teste seg, kan kjøpe selvtester på apotek og i enkelte butikker. Testene må da betales av den enkelte, sier Ole Bernt Lenning.

Se veiledning på helsenorge.no for bruk og kjøp av selvtest i egen regi

Private tester for koronaserifikat og reiser
Trenger du hurtigtest for å få koronasertifikat, må du ta kontakt med en privat helseaktør. For privat hurtigtest til koronasertifikat og reiser, kontakt Salubritas og NordicDx. De to private aktørene tar også PCR-test.