Flere smittet etter pensjonist-busstur

Publisert: 22.09.2020
31 reisende fra regionen er smittet etter busstur i Sør-Norge. Fire pensjonister bosatt i Randaberg er covid-19-smittet.

De smittede har vært deltakere på en busstur for pensjonister. Reisen har foregått i Sør-Norge.

Av reisefølget på totalt 41 pensjonister fra Nord-Jæren, og noen andre kommuner, er 31 reisende bekreftet koronasmittet og i isolasjon.

Etter at første passasjer mandag ble mistenkt smittet, ble samtlige passasjerer testet på Nord-Jæren etter ankomst. Siden bussturen startet allerede tirsdag for én uke siden, er det liten fare for smittespredning i hjemkommunene.

Passasjerene fra Randaberg har lette symptomer, og ingen er alvorlig syke.

Smittestatus i reisefølget tirsdag kveld:

• 15 i Stavanger.
  • 6 i Sola.
  • 5 i Sandnes.
  • 4 i Randaberg.
  • 1 i Hå.
  • Noen utenfor regionen.

- Vi er nå i en situasjon som vi egentlig ikke ønsker å være i. Dette viser hvor fort det skjer. Følg reglene, det er det viktigste vi kan si i dag, sier ordfører Jarle Bø.

Utbruddet har ikke sammenheng med tidligere smittetilfeller i Randaberg.

Ring koronatelefonen for testing på 51 91 40 30.
Spørsmål og svar om koronavirus hos helsenorge.no.