Ordfører Jarle Bø ønsker jubilanten hjertelig til lykke med 100-årsdagen.

Solveig Olea Mathisen 100 år

Av: Kommunikasjon
Publisert: 30.11.2023
22. november 2024 fylte Solveig Olea Mathisen 100 år, på lørdag ble det feiret med familie og venner.

Solveig Olea Mathisen (født Eliassen) vokste opp på Røst, en øykommune ytterst og lengst sørvest i Lofoten i Nordland, med en søskenflokk på 7, der 5 levde opp. Hun vokste opp i en tid da det var mye fattigdom, faren var en av få med fast inntekt. Familien delte av det de hadde av mat, klær og penger med de som hadde mindre. Krig og okkupasjon ødela tenårene.

Mathisen var skoleflink med betydelig sangbegavelse, men mulighetene for utdanning og yrkeskarriere var små for utkantkvinner etter krigen. Hun var huspost i Drammen, og butikkhjelp på Vatne. Hun var gift med fyrmester Bjarne Mathisen på Skomvær fyr, der bodde de på utposten i 6 år med fire familier i delvis isolasjon, med høner, ei ku, noen sauer og liten kjøkkenhage. Med førstehjelpskurs hjalp hun skadede fiskere. Fyrfamilien ble byfolk i Bodø fra 1957, en gjenreist ruinby.

Siden 1965 hadde mannen tjeneste på Tungenes fyr som ble automatisert og nedlagt i 1984. Hun ble enke fra 1988 og bodde i eget hus på Grødem fram til hun fylte 98. Nå bor hun på aldershjem og er fortsatt ved god helse. Hun fikk 3 sønner, og har seks barnebarn og elleve oldebarn.

Ordfører Jarle Bø fikk være med på feiringen av jubilanten og fikk høre flere gode historier fra livet hennes.