Smitten vekker bekymring

Av: Kommunikasjon
Publisert: 18.12.2021
- Den raske økningen i smitten, i tillegg til utfordringer med omikron og sesonginfluensa, er bekymringsverdig. Det er svært viktig å følge de smitteforebyggende rådene som kommer fra Folkehelseinstituttet og regjeringen, sier kommuneoverlegene Ole Bernt Lenning og May Sissel Vadla i Randaberg kommune.

Så langt denne uken har 32 personer i Randaberg kommune testet positivt for covid-19. 50 personer er i isolasjon og rundt 100 personer er i karantene, noe som er litt under gjennomsnittet for regionen.

- Vi har hatt en rask økning i smitten i befolkningen, uten at særskilte arenaer dominerer. En del smitte har vært knyttet til husstand, møter, sosiale arenaer og reise, og noe til skole og barnehage. Alle aldersgrupper er involvert, og en rekke personer med smitte er vaksinert, sier Ole Bernt Lenning og May Sissel Vadla.

Høyt sykefravær er utfordrende
- Smittetilfellene i institusjoner har vært begrenset til enkeltpersoner. På samme måte har smitte i hjemmetjeneste og skole ikke medført smitteutbrudd. Vi ser at fullvaksinerte, barn og unge i liten grad blir alvorlig syke.

- Vi har ikke fått signaler om alvorlig syke i vår kommune. Men med mange i isolasjon og karantene, er belastningene grunnet sykefravær på tjenester og næringer på mange områder en økende utfordring, sier kommuneoverlegene.

Følg retningslinjene fra myndighetene
- Den raske økningen i smitten, i tillegg til utfordringer med omikron og sesonginfluensa, er bekymringsverdig. Det er svært viktig å følge de smitteforebyggende retningslinjene som kommer fra Folkehelseinstituttet og regjeringen, avslutter kommuneoverlegene.

Bildet: Kommuneoverlegene Ole Bernt Lenning og May Sissel Vadla er bekymret for den økende smitten i Randaberg. Det er derfor svært viktig å følge myndighetene sine smitteforebyggende råd og tiltak, sier de. (Arkivfoto).