Stanser vaksinering med AstraZeneca

Publisert: 11.03.2021
Vaksinasjon med AstraZeneca-vaksinen mot covid-19 settes på pause.

- På grunn av melding om et dødsfall i Danmark som følge av blodpropp etter å ha fått AstraZeneca-vaksinen, velger Norge å sette vaksinasjon med AstraZeneca-vaksinen på pause, meldte Folkehelseinstituttet på en pressekonferanse torsdag ettermiddag.

Ber vaksinerte følge med
Smittevernlegene i SUS sitt opptaksområde og sykehuset drøftet lørdag 13. mars de nye opplysningene som er gjort kjent av Folkehelseinstituttet (FHI) og Statens legemiddelverk (SLV), knyttet til mulige bivirkninger i etterkant av AstraZeneca-vaksinering.

Det er så langt satt over 11 000 doser med AstraZeneca-vaksine i Helse Stavanger sitt opptaksområdet. Det er ikke oppdaget tilfeller av alvorlige bivirkninger.

- Men vi følger situasjonen tett og ber medarbeidere som har fått vaksinen de siste 14 dagene om å være oppmerksomme, sier smittevernoverlegene Ruth Midtgarden, Hans Petter Torvik og Lars Kåre Kleppe.

- Det er satt cirka 150 AstraZeneca-vaksiner i Randaberg. Vaksineringen med denne vaksinen er satt på vent inntil situasjonen er kartlagt grundig, sier kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

I tråd med nasjonale anbefalinger skal personer som har fått AstraZeneca-vaksinen, og som opplever kraftig økende sykdomsfølelse mer enn tre dager etter vaksinasjon og ser større eller mindre blå flekker i huden (hudblødninger), oppsøke fastlege eller legevakt så snart som mulig.

AstraZeneca-vaksinen er i stor grad tilbudt helsepersonell under 65 år.