Lene S. Tamburstuen er arkivleder for dokumentsenteret i Randaberg kommune.

Randaberg skårer godt på åpenhet

Av: Kommunikasjon
Publisert: 22.09.2022
Randaberg kommune ligger på 3. plass i åpenhet i Rogaland. Det innebærer tema som søkefunksjonen til kommunens postliste og tilgang til offentlige dokument.

I fjor lå kommunen2. plass i Rogaland, og på 7. plass nasjonalt. Nasjonalt ligger Randaberg på 37. plass i år, men det er ikke mange poeng som skiller denne plassen fra vinneren som er Ørland kommune og Rindal kommune. 

Kommunal rapport

Lene S. Tamburstuen er arkivleder ved dokumentsenteret i Randaberg kommune, og er godt fornøyd med plasseringen selv om Randaberg er litt lengre nede på listen i år 

 — Vi er egentlig fornøyde.Vi er der vi skal være, eller bør være når det kommer til åpenhet. Jeg er ganske trygg på det.  

Hun mener de andre kommunene har blitt langt flinkere i åpenhet. Randaberg ligger godt over landsgjennomsnittet selv om kommunen har kommet litt lengre ned på lista. 

— Vi har ikke gjort noe annerledes i år, men andre kommuner har nok bare blitt flinkere enn før. 16,5 poeng av 20 mulige må vi si oss fornøyde med.  

Åpenhet er viktig for demokratiet. 

— En åpen forvaltning som sikrer likebehandling, er en viktig del av å være rettsstat og demokrati, sier hun. 

Tone M. Haugen er kommunikasjonssjef i kommunen og sier følgende: 

 — Jeg synes vi er veldig gode. Arbeidet er et resultat av systematisk jobbing de siste årene, vi m.a. har investert i gode digitale løsninger som har gjort dokumenter lettere tilgjengelig. Men ikke minst har vi svært dyktige medarbeidere med høy kompetanse. Jeg synes det er bra at dette arbeidet får oppmerksomhet og at kommunen blir målt på dette.  

Åpenhetsbarometeret er et samarbeid mellom Kommunal Rapport og Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg. 

Hva er Åpenhetsbarometeret? 

Åpenhetsbarometeret er en undersøkelse av alle landets kommuner gjennomført av Kommunal Rapport i samarbeid med Norsk Presseforbunds offentlighetsutvalg.Undersøkelsen består av 16 måleparametere. De måles dels via en spørreundersøkelse, dels via en analyse av kommunens nettsider. 

343 av 356 kommuner har besvart spørreundersøkelsen. 

Dette blir målt: 

  • Responstid på krav om innsyn i revisors årsberetning for 2021. 

  • Søkefunksjoner på kommunens postliste. 

  • Om kommunen legger ut klikkbare fulltekstdokumenter på postlisten. 

  • Har nettsiden kontaktinformasjon til politikerne? 

  • Har kommunen byggesaksarkivet på nett? 

  • Gir kommunen informasjon om innsynsretten etter offentlighetsloven? 

  • Journalføres organinterne dokumenter i kommunens postliste? 

  • Hurtigheten på publisering av politiske saksdokumenter og vedtak. 

  • Journalføres SMS? 

  • Har kommunen en forhåndsbestemt, maksimal levetid for postlistene på nett? 

  • Hvor langt tilbake går postlistene på nettsiden? 

  • Er postlister for kommunale foretak (KF) publisert på nett? 

 

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

Hva forsøkte du å finne?