Randaberg kommune til neste nivå
Randaberg kommune står foran økonomiske utfordringer som krever tilpasninger på flere områder, særlig innen helse- og omsorgstjenestene, som har et høyere antall årsverk enn lignende kommuner. For å sikre en bærekraftig drift vil kommunen optimalisere ressursbruken i denne sektoren.
Kommunedirektøren foreslår flere tiltak for å ivareta en sunn og bærekraftig økonomi. Blant disse tiltakene er en justering av eiendomsskatten, som vil gi nødvendige midler til investeringer i helsebygg og øvrige sentrale formål. I tillegg fokuseres det på å redusere driftskostnader, spesielt innen helse og velferd, for å oppnå mer effektiv tjenesteyting.
For perioden frem til 2028 planlegges det omstillinger på totalt 128,4 millioner kroner, med hovedfokus på helse- og velferdssektoren:
Reduksjon i årsverk og ny bemanningsstruktur
For å tilpasse bemanningen til kommunens økonomiske situasjon, planlegges det en gradvis reduksjon i antall årsverk innen helse- og omsorgstjenestene. Alle avdelinger som yter disse tjenestene, utarbeider nå nye bemanningsplaner som sikrer effektiv utnyttelse av ressurser og samtidig opprettholdelse av høy kvalitet på tjenestene.
Styrket samhandling på tvers av avdelinger
Randaberg kommune vil også innføre en ny organisasjonsmodell som legger til rette for økt bruk av kompetanse på tvers av avdelingene. Ved å benytte ansattes spesialkompetanse i flere avdelinger, kan kommunen tilby robuste og fleksible tjenester til innbyggerne. I tillegg vil denne modellen sikre en smidigere drift, slik at ressurser kan omdisponeres ved fravær eller spesielle behov i en annen avdeling.
Begrenset bruk av vikarer og overtid
Som en del av omstillingsarbeidet vil det bli redusert innleie av vikarer og bruk av overtid. For å sikre faglig forsvarlighet, også ved fravær, må alle avdelinger vurdere alternative løsninger før innleie av ekstra personell vurderes. Målet er å redusere kostnadene og sikre at eksisterende kompetanse brukes mest mulig effektivt.
Bærekraftig utvikling gjennom omstilling
Gjennom disse tiltakene styrker Randaberg kommune både økonomien og helse- og omsorgstjenestene, samtidig som faglig forsvarlighet ivaretas. Kommunedirektør Tone M. Haugen understreker viktigheten av tiltakene:
– Ved å justere driften til et bærekraftig nivå, sikrer vi ikke bare fremtidig drift, men også en forsvarlig ressursutnyttelse som innbyggerne i Randaberg kan stole på.
Styrking av kompetanse og ledelse
Kommunen har i tillegg satt i gang flere initiativ for å styrke ledelse og arbeidsmiljø, noe som forventes å redusere sykefravær og bedre økonomistyringen. – Vi har allerede startet omstillingsarbeidet og forankret konkrete tiltak i hele organisasjonen. Jeg er optimistisk på vegne av Randaberg, sier konstituert kommunedirektør Tone M. Haugen. – Med de tiltakene vi nå iverksetter, er vi godt rustet til å møte fremtidens krav på en ansvarlig og bærekraftig måte.
Inkludering og arbeidstrening: Kampanjen «Randaberg inkluderer!»
Over 500 personer i Randaberg står utenfor arbeidslivet, og kommunen ønsker å ta et større ansvar for å inkludere flere i arbeid. Kampanjen «Randaberg inkluderer!» setter mål om å øke antallet i arbeidstrening og med lønnstilskudd i samarbeid med NAV Randaberg-Kvitsøy. Leder Kel Tighe understreker viktigheten av høy sysselsetting for velferdssamfunnet. – Inkludering i arbeidslivet er essensielt, særlig i en tid hvor vi vil stå overfor betydelige utfordringer med arbeidskraftmangel, sier Tighe.
Økning i eiendomsskatten for bærekraftig økonomi
For å oppnå nødvendig økonomisk handlingsrom foreslås det en økning i eiendomsskatten. For en medianbolig vil dette utgjøre en økning på 999 kroner årlig. Kommunedirektørens mål er å holde skattetrykket lavt, men i lys av dagens økonomiske situasjon er dette tiltaket nødvendig. Den foreslåtte økningen vil også støtte kommunens mål om et bærekraftig budsjett og sikre fremtidige investeringer i Randabergs lokalsamfunn.
Styrket samfunnssikkerhet og beredskap
Randaberg kommune fortsetter også arbeidet med å styrke samfunnssikkerheten og beredskapen som en del av satsningen på fremtidens Randaberg, omtalt som «Orden i eget hus». Prosjektet har som mål å øke effektiviteten og kvaliteten i kommunens tjenester og sikre at kommunen drives i tråd med lokale og nasjonale lover og målsettinger.
Stram økonomi setter press på kommunens bærekraft
Kommunedirektørens forslag til driftsbudsjett viser et netto driftsresultat på 25,6 millioner kroner i 2025, tilsvarende to prosent av driftsinntektene, som er i tråd med kommunens målsetting. For hele planperioden opprettholdes også netto driftsresultat på to prosent av driftsinntektene.
Måltallet for disposisjonsfondet er fem prosent av driftsinntektene, som i utgangspunktet er lavt. Per andre tertial 2024 ser det imidlertid ut til at dette tallet kan bli så lavt som 2,7 prosent. Kommunedirektøren ønsker å sikre at disposisjonsfondet når målsettingen og foreslår derfor en årlig økning på ett prosentpoeng, slik at fondet når fem prosent igjen. Ved utgangen av 2025 er målet at disposisjonsfondet vil utgjøre 3,7 prosent av driftsinntektene, og videre øke til 5,1 prosent innen utgangen av perioden.
En høyere prioritering av disposisjonsfondet innebærer reduserte overføringer til investeringsbudsjettet, noe som igjen vil øke behovet for lånefinansiering. Kommunedirektøren anslår at renteeksponert gjeld vil utgjøre 87 prosent av driftsinntektene ved utgangen av 2024, mens måltallet er maks 75 prosent. Målet er å redusere denne andelen til 84 prosent ved utgangen av 2025. Økt investeringsbehov, spesielt innen helsebygg mot slutten av perioden, forventes imidlertid å øke gjeldsandelen til 90 prosent ved utgangen av 2028.
For ytterligere informasjon om omstillingstiltakene, besøk Budsjettplanen 2025.
Fant du det du lette etter?
Hva forsøkte du å finne?