Randaberg klar til å ta imot flere flyktninger

Av: Kommunikasjon
Publisert: 04.03.2022
— Det er stor vilje i den grønne landsbyen til å ta imot folk som flykter fra krigen i Ukraina, dersom det er nødvendig, sier ordfører Jarle Bø.

— Randaberg har lang erfaring med å bosette flyktninger. Vi har dyktige medarbeidere, og et meget godt samarbeid med frivillige lag og organisasjoner. Det er et stort ønske hos oss til å bidra i den internasjonale og nasjonale dugnaden, for å hjelpe mennesker på flukt fra krigshandlingene i Ukraina, sier ordføreren.

I 2015 kom det en stor flyktningstrøm fra Syria og andre land til Norge. Randaberg var blant mange kommuner som tok imot langt flere enn forespeilet.

— Kommunene i Norge gjorde en formidabel innsats for å ta imot og bosette flyktninger i 2015. Randaberg er klar for å gjøre en ekstra innsats igjen, dersom dette blir nødvendig, sier Jarle Bø.

Det kommer rapporter om store menneskelige lidelser, og mange kvinner og barn er på flukt.

— Vi kan vente en stor flyktningstrøm fra denne meningsløse krigen. Jeg ser et stort engasjement blant ordførere i hele landet for å bidra, sier ordføreren.

— Jeg regner med at sentrale myndigheter veldig snart vil komme med en tydelig beskjed om at kommuner skal forberede seg til å ta imot flere flyktninger. Hos oss er kommunedirektøren og hennes lederteam allerede i gang med de nødvendige forberedelsene. Randaberg vil bidra med det som er nødvendig, avslutter Jarle Bø.