Disse deltok i godkjenningsmøtet for en Trafikksikker kommune onsdag. Fra venstre Anne Berit Berge Ims (kommunedirektør), Heidi Høyland Tjelta (koordinator for trafikksikkerhetsarbeidet i Randaberg kommune), Anders Skavdal Havdal (spesialrådgiver Trygg Trafikk), Francis Hess (spesialrådgiver Trygg Trafikk, Rogaland), Tonje Kvammen Doolan (kommunalsjef Samfunn og kultur), Anne Grødem (folkehelsekoordinator), Mari Tande Mortensen (HMS-rådgiver Personal), Elisabeth Sortland Sande (kommunalsjef Helse og velferd), Therese-Mari Nybø Lindal (kommuneoverlege), Petter Hagen (kommunalsjef Oppvekst) og Idar Kolnes Goa (leder Teknisk drift). Ikke til stede på bildet: Mette Nevøy fra Helsestasjonen. Skiltene som kommunens ansatte holder, skal henges opp i barnehagene, skolene og på kommunehuset.

Randaberg godkjent som Trafikksikker kommune

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 24.08.2022
Onsdag 24. august 2022 ble Randaberg godkjent som Trafikksikker kommune.

Godkjenningsmøtet ble gjennomført av Trygg Trafikk, med kommunedirektør og representanter fra ulike kommunale sektorer til stede.

— Å bli godkjent betyr ikke at det ikke skjer trafikkulykker, men godkjenningen er et kvalitetsstempel for godt, målbevisst og helhetlig arbeid med trafikksikkerhet, sier spesialrådgiver Anders Skavdal Havdal
i Trygg Trafikk, som også ledet godkjenningsmøtet på kommunehuset i Randaberg.

Randaberg er den 12. kommunen i fylket som får denne statusen, og nr. 139 på landsbasis.

I samarbeid med fylkeskommunene har Trygg Trafikk utarbeidet kriterier for godkjenningsordningen Trafikksikker kommune. Alle kommunen sine sektorer må innarbeide disse kriteriene i sine planer for å bli godkjent.

Logo Trafikksikker kommune

Randaberg har arbeidet mot dette målet i to år, og levert veldig god dokumentasjon på at alle kriteriene er oppfylt.

— Nå blir det viktig at vi framover får ut budskapet til alle ansatte, foreldre, barn og elever, slik at vi kan fortsette det gode trafikksikkerhetsarbeidet i kommunen. Vi skal hele tiden arbeide aktivt for å sikre et tryggere lokalmiljø, mindre skader og fornøyde innbyggere, sier en fornøyd Heidi Høyland Tjelta, ingeniør i Veg og park i Randaberg kommune.

Godkjenningen gjelder foreløpig fram til 2025.

— Godkjenningsstempelet som Trafikksikker kommune gjelder ikke for evig og alltid. Vi kommer tilbake om tre år for å sjekke om kommunen holder fast i tømmene for trafikksikkerhetsarbeidet, og at dere fortsatt har fokus på det gode, holdningsskapende arbeidet, sier Anders Skavdal Havdal.

— Å få status som Trafikksikker kommune betyr et mye større fokus på trafikksikkerheten i hele kommunen, i tillegg blir ansvaret mer tydelig, og ofte utvikles et bedre samarbeid på tvers internt i kommunen, avslutter han.