Planlegg før du reiser i sommer

Publisert: 23.06.2021
Teststasjonene er kun for sykdom og smittesporing

Hvis du skal ut og reise må du kontakte privat helseaktør for å få attest på negativ test. Kommunens teststasjoner utsteder ikke attester for negativ test. Hvis du er i hjemmekarantene og skal teste deg ut skal du bruke kommunens teststasjoner. Er du i hotellkarantene vil du bli testet på hotellet av et oppsøkende testteam.

Arrangører må stille med testing

Hvis du trenger negativ test for å få grønt lys i koronasertifikatet til å delta på et arrangement, en konsert, et sportsarrangement e.l., så er arrangøren forpliktet til å inngå avtale med privat tilbyder om testing. Kommunens teststasjoner er ikke dimensjonert for å teste store grupper som skal delta på arrangementer.

-Booker du deg til testing fordi du skal reise eller delta på et arrangement, så tar du plassen fra en som er syk eller må teste seg i forbindelse med smittesporing, sier leder for koronasenteret Kathrine Skjeldal.

Testing for koronasertifikat baseres på bruk av antigen hurtigtester. Arrangører skal tilby hurtigtesting gratis i forkant av arrangementene. Kommunens teststasjoner bruker bare PCR-tester som det tar 1-3 dager å få svar på.

Kontakt privat helseaktør for testing før reise

Når det gjelder reising tilbyr private helseaktører som Aleris, ForusakuttenDr. Dropin, Mosaic Medical, Klinikk Spero og andre mange ulike tester, alt fra antistoff- og antigentester til hurtigtester og PCR-tester. Du som skal ut og reise må selv sette deg inn i hvilke regler som gjelder, hvilken dokumentasjon som kreves og hvilke tester som er godkjent der du skal. De private helseaktørene har ulikt prisnivå på utføring av tester. Sjekk helseaktørenes hjemmesider.