Ber tilreisende fra ti østlandskommuner teste seg

Publisert: 23.01.2021
Kommunene på Nord-Jæren anmoder tilreisende med symptomer fra de ti østlandskommunene som er berørt av den muterte utgaven av koronaviruset om å teste seg.

Dette gjelder personer som har ankommet Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg de ti siste dagene. Det er ønskelig at de som kommer fra disse områdene tester seg snarest etter ankomst.

Ordfører Jarle Bø har følgende oppfordring:

– Alle fra Oslo-området som kommer til regionen vår må utvise ekstra forsiktighet. Vi har en nedadgående smittekurve i vår region nå, men det som skjer i Nordre Follo viser at vi ikke kan slappe av, sier han.

Ordføreren presiserer at det er spesielt viktig at ansatte i helse- og omsorgstjenesten, som har vært på reise i de aktuelle områdene de siste ti dagene, tester seg.

– Vi anmoder pårørende som har vært i disse områdene de siste ti dagene om å vente i ti dager etter ankomst med besøk på alders- og sykehjem, sier han.

Test kan bestilles på telefon 51 91 40 30. Åpningstidene for telefonbestilling er 08.30-20.00 lørdag og søndag. (Dette telefonnummeret er kun for timebestillinger.)

Anmodningen gjelder også personer som i samme tidsrom har hatt besøk av personer fra de samme kommunene.

Personer som har ankommet fra disse kommunene, eller har hatt besøk av personer fra de samme stedene bes også begrense sosiale kontakter til et minimum.

Anmodningen gjelder følgende kommuner:

• Nordre Follo
  • Oslo
  • Enebakk
  • Ås
  • Vestby
  • Nesodden
  • Indre Østfold
  • Moss
  • Frogn
  • Våler

Kontaktpersoner:
Kommuneoverlege Ole Bernt Lenning, tlf. 900 27 013.