Ny smitte ved Goa skole

Publisert: 05.03.2021
Fredag kveld ble det påvist smitte hos to personer, en nærkontakt til en ansatt ved Goa skole og en person med tilknytning til Endrestø barnehage.

- En nærkontakt til en ansatt ved Goa skole testet fredag positivt for covid-19. Samtidig er det avdekket smitte hos en person med tilknytning til Endrestø barnehage som kan kobles til dette, opplyser kommuneoverlege Ole Bernt Lenning i Randaberg kommune.

- Mange er på vinterferie, men ansatte og barn ved Goa skole oppfordres til å teste seg allerede ved lette symptomer. Det samme gjelder for ansatte og barn i Endrestø barnehage. Smittesporing pågår og flere personer er satt i karantene. Det kan bli aktuelt med ytterligere tiltak i løpet av helgen, sier Ole Bernt Lenning.

Smitte må ikke stigmatiseres og bli en belastning
- Det er samtidig viktig å påpeke at de som er testet kun har svært lette luftveissymptomer og er i fin form. Covid-19 representerer en liten helserisiko i yngre og lave aldersgrupper. Dette handler mye om å kartlegge for å forebygge smitte mot andre og de i risikogruppen, sier kommuneoverlegen.

- At noen får påvist smitte må ikke stigmatiseres og bli en belastning for den eller de det gjelder. Selv om smittevernreglene følges, kan det ofte være tilfeldigheter og eller uflaks som gjør at folk likevel blir smittet, avslutter Ole Bernt Lenning.