Navn på dagsturhytta ved Vistnes

Av: Ove Sveinung Tennfjord
Publisert: 09.11.2021
Vi har gleden av å endelig kunne presentere navnet på den nye dagsturhytta som kommer ved Vistnes.

— Det kom inn nesten 50 navneforslag, og vi er både takknemlige og beæret over engasjementet. Vi ba om et navn som er lokalt forankret, og vi fikk mange flotte navn å velge mellom, sier ordfører Jarle Bø.

— Et navn gikk imidlertid ofte igjen, og det er et navn vi i juryen også synes passer godt. Det er med på å bygge identitet, vi får synliggjort og markedsført et fantastisk fint område, med blant annet Vistnestunet museumsgård og friske turstier nær sjøen. Navnet forteller ganske enkelt og veldig stødig noe om hvor hytta ligger, og hva den er, sier Reidun Irene Bjordal, kulturkonsulent i Randaberg kommune.

Juryen er enstemmig - navnet på den nye dagsturhytta er: Vistneshyttå.

Juryen har bestått av følgende medlemmer: Anne Grødem (Randaberg turlag), Øystein Dahle (Jæren friluftsråd), Olav Asbjørn Thorsberg (miljø og samfunnsutvikling, Randaberg kommune), Jarle Bø (ordfører i Randaberg kommune), Ove Sveinung Tennfjord (nettredaktør, Randaberg kommune) og Reidun Irene Bjordal (kulturkonsulent, Randaberg kommune).

Premie til tre vinnere
Vi har som lovet også trukket ut tre tilfeldige vinnere blant alle som sendte inn forslag. De får hver sitt gavekort på valgfritt arrangement på Varen Randaberg kulturscene, og en liten gave fra ordføreren, produsert på Ranso. Gratulerer, og tusen takk for bidraget! Vi tar direkte kontakt med vinnerne.

Vinnerne er: Astrid Klungtveit, Lisebeth Goa og Laila Larsen.

Navneforslag, dagsturhytta
Under har vi listet opp samtlige forslag som kom inn. Noen ble foreslått flere ganger, og det er kun ulik skrivemåte som er med her, ikke det faktiske antallet ganger navnene ble foreslått:

• snARTUR og ARTUR: Artur Vistnes ga Vistnestunet, bygninger, inn- og utmark til Randaberg bygdemuseum i 1975. Han var en framsynt mann. Han fortjener å få navnet sitt på hytta. Snartur indikerer at det ikke er langt å gå til hytta og at den er lett tilgjengelig for alle.
  • Bergbu
  • Vedahytta
  • Viste Hagebu
  • Vistebu
  • Vistehytta (fra tiden fra Vistehåla til nyere tid med Vistehytta)
  • VISTEHYTTÅ (Vistehålå har vi jo fra før.)
  • Vistepanorama
  • Vistes kvilebo
  • Vistnes panorama
  • Vistnesbu
  • Vistnesbuå
  • Vistnesheimen
  • Vistneshyttå
  • Vistnes-hyttå
  • Vistnes Hyttå
  • Vistneshålå
  • Vistnesknausene
  • Vistneskroken
  • Vistnesskjæret
  • Vistnesstua
  • Vågsbu/Vågabu (etter Vistnesvågen)
  • Wisnesvrå(vraa)/Visnesvraa

Bildet: Da er det bare å glede seg til Vistneshyttå kommer på plass neste år. Bildet er av en tilsvarende hytte, satt opp i Skaraly i Vestland fylke.