Nå kjører renovasjonen ut nye bossdunker til hageavfallet. (Foto: Jone Mæland Sande).

Nå kommer ny søppeldunk for hageavfallet

Av: Kommunikasjon
Publisert: 15.03.2023
Husholdningene i Randaberg får nå kjørt ut ny beholder til hageavfall. Fra juni av blir hageavfallet samlet i egen bil, og kjørt direkte til kompostering.

Du beholder den brune beholderen du har i dag og kaster kun matavfall i denne. Beholderen for hageavfall (240 liter) kommer i tillegg.

Ny beholder medfører ingen økning av renovasjonsgebyret ditt.

Første tømming av beholderen for hageavfall er i uke 23 (5.-9. juni).

Sjekk tømmekalenderen for din adresse

Før ordningen starter i juni, skal det kjøres ut rundt 3 000 beholdere til de fleste eierne av eneboliger i Randaberg.

— Husstander som har hjemmekompostering er unntatt ordningen med hageavfall. Dersom de vil ha egen beholder, må de ta kontakt, enten i melding eller gjennom appen "Min renovasjon", forteller Idar Kolnes Goa, leder Teknisk drift i Randaberg kommune.

I sameiene legges det opp til felles beholder for hageavfallet.

— I sameiene er det ikke nødvendig at hver leilighet får egen beholder for hageavfall, selv om de i dag gjerne har egne beholdere for matavfall, papir og restavfall, sier Jone Mæland Sande, driftsleder for Renovasjonen, som legger til at det kun er på noen steder med nedgravde kontainere at det blir byttet kontainer fra restavfall til hageavfall.

— Vi bytter på de stedene der det er flere stasjoner nær hverandre, og der det er tilknyttet eneboliger. Sameier med gartnertjenester får ikke kontainer for hageavfall, sier Jone Mæland Sande.

I den nye beholderen kan du kaste nesten alt som vokser og gror i hagen.

I grove trekk handler det om gress, løv, hageplanter, greiner, kvister, små stammer og liknende. Nedfallsfrukt kaster du i den brune beholderen for matavfall.

— Stein, jord, oppsop, grus og andre masser skal som før ikke i noen av beholderne, men leveres på IVAR sine gjenvinningsstasjoner, eller spres på din egen eiendom, sier Idar Kolnes Goa.

— Vi ønsker at lange greiner blir klippet, slik at de passer i beholderen med lokket nede. Dette gjør det lettere å tømme beholderen. Dersom greiner kappes slik at de kan ligge flatt, er det rom for mer avfall i beholderen.

Ikke fyll for tungt i beholderen.

— Husk at det fortsatt er mulig å levere hageavfall på kommunens lager, på de dagene som er lagt inn i tømmekalenderen. Men vær obs på at vi fra 1. juli ikke lenger tømmer brune beholdere som inneholder hageavfall, avslutter driftsleder Jone Mæland Sande.