Alle som eier eiendom i Randaberg får de neste dagene tilsendt ny takst. Skattesatsen er 1,0 promille for bebygde bolig- og fritidseiendommer. (Illustrasjonsfoto)

Nå kommer eiendomsskatten i Randaberg

Av: Kommunikasjon
Publisert: 15.02.2023

Totalt er det satt 4 121 nye takster, fordelt på 3 615 bolig- og fritidseiendommer og 506 annen type eiendommer, inkludert næringseiendommer

Nå har vi sendt ut skatteseddel til alle som eier eiendom i Randaberg kommune, der vi opplyser om den nye taksten og hvor mye som skal betales i eiendomsskatt i 2023, forteller Anne Brit Stien fra Eiendomsskattekontoret.

Kommunestyret vedtok i februar 2023 at skattesatsen er 1,0 promille for bebygde bolig- og fritidseiendommer, med et bunnfradrag per godkjent boenhet på 315 000 kroner. Skattesatsen for andre typer eiendommer, blant annet næring, er 4,15 promille.

Alle eiendommer ble taksert i 2022
Randaberg kommune takserte i fjor alle eiendommer i kommunen, og de nye takstene er lagt til grunn for eiendomsskatten i 2023.

— Takstene er vedtatt av sakkyndig nemnd, og de har også vedtatt retningslinjer for fastsetting av takstene. Både bolig-, fritids- og landbrukseiendommer, og næringseiendommer er taksert. Sist Randaberg kommune takserte eiendommene var i 2008, sier Anne Brit Stien.

De nye takstene skal gjelde for de neste ti årene, og vil være grunnlag for beregning av eiendomsskatt i hele perioden, dersom det ikke skjer endringer på eiendommen.

Når kommer regningen?
Eiendomsskatten deles opp i to eller fire terminer. Den første fakturaen sendes ut nå i mars og har betalingsfrist rundt 1. april.

Du kan lese mer om eiendomsskatten her.